Carpoolpleinen

een klus voor de bus ? + bijlagenrapport. In opdracht Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Directie Noord-Holland, Afdeling Integraal Verkeer en Vervoer IVV. Afstudeerverslag Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer NHTV, Tilburg.
Author(s)
Wortelboer, T.
Year
Abstract

De groei van de automobiliteit resulteert in een toenemend aantal files en vormt een bedreiging voor de bereikbaarheid en leefbaarheid binnen onze samenleving. Met zowel de nationale als de regionale beleidsplannen wordt aangegeven dat een andere benadering met betrekking tot de automobiliteit noodzakelijk is. Blijkens het gestelde in deze beleidsplannen moeten onder andere maatregelen ter verbetering van het openbaar vervoergebruik en maatregelen ter bevordering van carpoolen een positieve bijdrage leveren aan de verbetering van de bereikbaarheid en de leefbaarheid. De verbetering van het openbaar vervoergebruik heeft tot doel meer reizigers op een snelle en comfortabele manier te vervoeren. Deze maatregelen moeten uitgevoerd worden in een situatie waarbij de huidige relatie tussen de overheid en de vervoerbedrijven een andere invulling gaat krijgen (verzakelijking en ontvlechting). De maatregelen ter bevordering van het carpoolen zijn gericht op het verhogen van de bezettingsgraad van 1,2 naar 1,6 personen per auto. Deze verhoging kan bereikt worden door maatregelen te nemen die de voordelen van het carpoolen voor de individuele automobilist verhogen en de nadelen van het carpoolen afzwakken. Door een groot aantal carpoolers wordt gebruik gemaakt van de 19 carpoolpleinen die de provincie Noord-Holland momenteel telt. Voor de verplaatsing van huis naar het carpoolplein wordt gebruik gemaakt van een eigen vervoermiddel. Mogelijk dat het openbaar vervoer voor deze verplaatsing een alternatief kan zijn voor de auto. Naar aanleiding hiervan is onderzocht welke carpoolpleinen in de provincie Noord-Holland interessant zijn om met het openbaar vervoer te ontsluiten en welke verbeteringen er uitgevoerd moeten worden. Hierbij gaat het om verbeteringen ten aanzien van de openbaar vervoersvoorzieningen op de halten bij carpoolpleinen. Tot op heden zijn geen gegevens bekend waaruit blijkt onder welke voorwaarden en omstandigheden de carpoolers bereid zijn om gebruik te maken van het openbaar vervoer voor de verplaatsing van huis naar het carpoolplein. In het onderhavige onderzoek worden echter een viertal criteria verondersteld: 1: Doordat niet alle carpoolpleinen bereikbaar zijn met het openbaar vervoer is de carpooler gedwongen tot het gebruik van de auto. 2: Door het gebruik van het openbaar vervoer verwacht de carpooler een toename van de reistijd. Een vergelijkend onderzoek naar de reistijd per auto en per openbaar vervoer voor de reis van huis naar het carpoolplein wijst uit dat de reistijd kan toenemen met de factor 5,2 3. Voor het gebruik van het openbaar vervoer in plaats van de auto verwacht de carpooler een toename van de reiskosten. Een vergelijkend onderzoek naar de reiskosten voor de rit van huis naar het carpoolplein met de auto en het openbaar vervoer laat zien dat de reiskosten bij het gebruik van het openbaar vervoer niet per definitie toenemen. (Author/publisher)

Request publication

8 + 7 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
942182 ST [electronic version only]
Source

Tilburg, Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer NHTV, 1994, 47 + 58 p., 10 ref. + krtn.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.