Casestudies onderregistratie van ernstig gewonde verkeersslachtoffers : officiële ongevallengegevens versus ziekenhuisgegevens.

Author(s)
Lammar, P.
Year
Abstract

Case studies: underreporting of seriously injured road traffic victims: official accident statistics versus hospital data. The international literature reports a considerable underreporting of the number of road traffic victims in the official accident statistics. To study the Flemish situation for the seriously injured road traffic victims, two case studies were done, one in the region of Geel and one in the region of Turnhout. Hospital data were used in these case studies, more specifically the Minimal Clinical Data of the AZ Sint-Dimpna (Geel) and the AZ Sint-Jozef (Turnhout). These data enable the selection of road traffic victims by use of the so-called E-codes. The following Ecodes were used: E810-819 (except E817) and E826-829 (except E828). By comparing these data with the number of road traffic victims, as registered in the official accident statistics, the reporting rate in the study regions could be determined, after applying a distribution code, indicating the origin of the patients in the hospitals. The reporting rate is calculated according to a number of scenarios. In the first scenario the category E826-829 was entirely considered as being composed of traffic victims, in the second scenario 95% of the victims within category E826- 829 was considered as being traffic victims, in the third scenario 68% of the victims within category E826-829 was considered as being traffic victims. In the region of Geel a reporting rate between 53% and 60% was calculated, dependent on the scenario, for the 2000-2002 period. In the region of Turnhout a reporting rate between 43% and 50% was calculated for the same period, dependent on the scenario. The higher reporting rate in the region of Geel, in comparison with the region of Turnhout, can probably be explained, to a large extent, by the higher reporting rate during the year 2000, confounding the outcome of the other years, on the one hand, and by the smaller share of bicycle accident victims (E826) in the region of Geel, on the other hand. When only taking into account the years 2001 and 2002 for the region of Geel a reporting rate between 47% and 53% is calculated, dependent on the scenario. These figures are very similar to those of the region of Turnhout. The bicycle accident victims (E826), less frequently being registered in the official accident statistics, make up 32% of the total number of road traffic victims in the AZ Sint-Dimpna (Geel) and 43% in the AZ Sint-Jozef (Turnhout). When comparing the two case studies, we can conclude that the case study in the region of Turnhout is the most reliable, because of more homogeneous results throughout the years and because it could be confirmed that most of the patients (93%) are really living in the proximity of the hospital. Moreover, less nonspecific E-codes were attributed. It must be stressed that in this case study a lower reporting rate is calculated (between 43% and 50%) than in the other case study. Based on the calculations in the regions of Geel and Turnhout (2000-2002 period), it can be concluded that only between 43% and 60% of the number of seriously injured traffic victims is actually registered in the official accident statistics. These figures are slightly lower than those generally found in the international literature, with a reporting rate of about 60%. It is necessary to treat these results with caution, due to the existence of a number of confounding factors. (Author/publisher) Nederlandse samenvatting: De internationale literatuur wijst op een onderregistratie van het aantal verkeersslachtoffers in de officiële verkeersongevalstatistieken. Om de toestand voor de ernstig gewonde verkeersslachtoffers in Vlaanderen te onderzoeken, werden 2 casestudies uitgevoerd, één in de regio van Geel en één in de regio van Turnhout. In deze casestudies wordt gebruik gemaakt van ziekenhuisgegevens, meer bepaald de Minimale Klinische Gegevens van het AZ Sint-Dimpna (Geel) en het AZ Sint-Jozef (Turnhout). Deze gegevens maken het mogelijk om via de Ecodes de verkeersslachtoffers te selecteren. De E-codes E810-819 (uitgezonderd E817) en E826-829 (uitgezonderd E828) werden hiertoe gebruikt. Door deze gegevens te gaan vergelijken met de verkeersslachtoffers, zoals geregistreerd in de officiële verkeersongevalstatistieken, werd het vervolgens mogelijk om de registratiegraad in die regio’s te gaan bepalen, na toepassing van een verdeelsleutel, die aangeeft welke de herkomst is van de patiënten van de desbetreffende ziekenhuizen. De registratiegraad werd vervolgens berekend volgens een aantal scenario’s. In het eerste scenario werd de categorie E826-829 volledig als verkeersslachtoffers beschouwd, in het tweede scenario werd 95% van de slachtoffers binnen categorie E826-829 als verkeersslachtoffer beschouwd, in het derde scenario werd 68% van de slachtoffers binnen categorie E826-829 als verkeersslachtoffer beschouwd. Voor de regio Geel werd een registratiegraad berekend tussen 53% en 60%, afhankelijk van het scenario, voor de periode 2000-2002. In de regio Turnhout bekwam men voor dezelfde periode een registratiegraad tussen 43% en 50%, afhankelijk van het scenario. De hogere registratiegraad in de regio Geel in vergelijking met deze in Turnhout kan waarschijnlijk grotendeels verklaard worden door enerzijds de hogere registratiegraad tijdens het jaar 2000, welke de uitkomst van de andere jaren vertekent, en anderzijds door het kleinere aandeel slachtoffers van (enkelvoudige) fietsongevallen (E826) in de regio van Geel. Wanneer de registratiegraad voor de regio Geel enkel berekend wordt rekening houdende met de jaren 2001 en 2002 schommelt deze tussen 47% en 53%, afhankelijk van het scenario. Deze cijfers liggen sterk in de lijn van deze in de regio Turnhout. De (enkelvoudige) fietsongevallen, welke minder frequent geregistreerd worden in de verkeersongevallenstatistieken, maken 32,0% van het totaal aantal verkeersslachtoffers uit in het AZ Sint-Dimpna van Geel en 43,1% in het AZ Sint-Jozef van Turnhout. Bij vergelijking van de 2 casestudies blijkt de casestudie in de regio Turnhout betrouwbaarder te zijn, omwille van de meer homogene resultaten over de jaren heen en omdat voor deze casestudie bevestigd kon worden dat veruit het grootste deel (93%) van de patiënten daadwerkelijk woonachtig is in de invloedssfeer van het ziekenhuis. Bovendien werd minder gebruik gemaakt van niet-gespecificeerde codes (E819). Opvallend is dat juist in deze casestudie een lagere registratiegraad berekend werd (tussen 43% en 50%). Gebaseerd op de berekeningen voor de regio’s Geel en Turnhout (periode 2000- 2002) kunnen we stellen dat slechts 43% à 60% van het aantal ernstig gewonde verkeersslachtoffers daadwerkelijk geregistreerd worden in de officiële verkeersongevallenstatistieken. Deze cijfers liggen iets lager dan wat over het algemeen in de internationale literatuur wordt teruggevonden, met een registratiegraad rond 60%. Het is noodzakelijk om deze resultaten met de nodige voorzichtigheid te behandelen, omwille van de aanwezigheid van een aantal ‘confounding factors’. (Author/publisher) The report is available at: http://www.steunpuntverkeersveiligheid.be/nl/modules/publications/store…

Request publication

8 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
C 35888 [electronic version only]
Source

Diepenbeek, Steunpunt Verkeersveiligheid, 2006, 44 p., 13 ref.; Rapportnummer RA-2006-83

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.