Categorisering rijkswegen : methodiek en consequenties : eindrapport.

Author(s)
Overkamp, D.
Year
Abstract

Sinds de herverdeling van wegen in 1988 maken de rijkswegen in beginsel deel uit van het landelijk hoofdwegennet. Dit netwerk van rijkswegen (bijlage 1, kaart 3) met een lengte van 3.227 km bestaat uit circa 2.250 km autosnelweg en circa 977 km niet-autosnelweg. De niet-autosnelwegen zijn voor een belangrijk deel enkelbaans (circa 760 km). Het resterende deel is dubbelbaans (circa 217 km). Op de niet-autosnelwegen vinden relatief veel ernstige ongevallen plaats. Het Duurzaam Veilig beleid is erop gericht om ook op deze wegen de veiligheid te verbeteren. Bij het bepalen van de benodigde maatregelen per weg, is de functie van die weg binnen de algehele wegenstructuur een belangrijk uitgangspunt. Conform het ‘Startprogramma Duurzaam Vellig’ moeten Gemeenten, Waterschappen, Provincies en Rijk hun wegen uiterlijk in 2000 hebben gecategoriseerd. Het handboek ‘Categorisering van Wegen op Duurzaam Veilige basis’ (CROW-publicatie 116) dient daarbij als leidraad te worden gehanteerd. Dit impliceert dat ook Rijkswaterstaat dit jaar nog de functie van alle rijkswegen moet vaststellen aan de hand van eenduidige criteria en het resultaat moet vastleggen in een categoriseringsplan. Voorliggend onderzoek levert hiervoor de nodige bouwstenen en mondt uit in een concept categoriseringsplan. (Author/publisher)

Request publication

5 + 12 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20012014 ST [electronic version only]
Source

Rotterdam, Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer AVV, 2000, 56 p. + app. + krtn.; dossier R0933-01.001 / registratienummer LVEE2000.1196

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.