Checkboek [voorlichting].

Author(s)
-
Year
Abstract

Er is een toenemende behoefte te constateren bij de mens als individu en als lid van maatschappelijke groeperingen, om voorgelicht te zijn of te worden. Men wil op de hoogte zijn van rechten en plichten, van mogelijkheden en van consequenties. Goede voorlichting wordt meer en meer beschouwd als een recht. Er is ook een toenemende behoefte bij en noodzaak voor overheidslichamen, bedrijven, instellingen en verenigingen om 'hun publiek' goed voor te lichten. Curatief èn preventief. Dat dient in het belang van deze mensen te zijn, maar dat mag ook in het belang van de voorlichtende organisatie zijn (gerichter afgestemd beleid, bekendheid, kostenbesparing, reëlere arbeidsinspanning werknemers). Toch blijkt regelmatig dat de vraag naar goede voorlichting niet in overeenstemming is met datgene wat passief of actief wordt aangeboden. Onderkend wordt dat voorlichting verbetering behoeft, soms in kwantitatieve zin (hoeveelheid en aantal contacten met de mensen), veelal in kwalitatieve zin (niet afgestemd taalgebruik, niet afgestemde presentatie/argumentatie, onjuiste mediumkeuze e.d.). Het streven naar vooral kwalitatieve verbetering van de voorlichting gaat samen met de discussie over datgene wat van voorlichtingsinspanningen verwacht mag worden. Zeker nu het aantal voorlichters toeneemt èn er steeds meer van betaalde (massa)media gebruik wordt gemaakt, wordt die discussie intensiever en zinvoller. De samenstellers van deze brochure zijn van mening dat dit streven en deze discussie gebaat zijn bij: 1. Een strakkere systematiek in aanpak, planning en strategie van de voorlichting. 2. Een duidelijker beeld van datgene wat van voorlichting, en dan nog wel in het bijzonder van voorlichting via massamedia, verwacht mag worden. 3. Een goed overzicht van de kwaliteiten van diverse massamedia. Voorgaande constatering was aanleiding om het volgende drieluik samen te stellen: 1. Een checklist inzake de opbouw van een voorlichtingsplan. 2. Een lijst waarin aangegeven wordt wat men mag verwachten van massamedia. 3. Een overzicht van de kwaliteiten van diverse massamedia. Deze brochure mag niet anders beschouwd worden dan als een bijdrage in de discussie over voorlichting en de mogelijkheden tot verbetering van de voorlichting. Net zoals voorlichting niet anders beschouwd mag worden dan als een bijdrage om tot de oplossing en het voorkomen van problemen te komen. (Author/publisher)

Request publication

10 + 7 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
920600 ST [electronic version only]
Source

Heerlen, R+M, Research en Marketing bv / Amsterdam, JWT Voorlichting, 1992, 28 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.