Cijfers verkeersdoden 2015 : brief van de Minister van Infrastructuur en Milieu aan de voorzitter van de Tweede Kamer, 21 april 2016.

Author(s)
-
Year
Abstract

Hierbij informeer ik u over het aantal verkeersdoden in 2015. Nadat we de afgelopen jaren een daling hebben gehad van het aantal verkeersdoden is het aantal in 2015 gestegen naar 621. Dat zijn er 51 meer dan in 2014. Het is niet aan te geven of met deze stijging sprake is van een eenmalige piek. Op basis van de ingezette trend van afgelopen jaren blijf ik vasthouden aan de doelstelling van maximaal 500 doden in 2020 (zie grafiek 1 in bijlage). Bijgaand treft u aanvullende informatie met verdelingen naar leeftijdsklassen, vervoerswijzen, wegbeheerder en maximum snelheid van de weg voor de periode 2009-2015. Enkele zaken zijn opvallend: - De meeste dodelijke slachtoffers vallen nog steeds op de gemeentelijke wegen, gevolgd door de provincies, het Rijk en de Waterschappen. - Al jaren valt een groot deel van de slachtoffers op de 50 km en 80 km wegen: 51% van het totaal aantal dodelijke slachtoffers valt op deze beide wegen. - Er is een stijging van het aantal verkeersdoden op de Rijkswegen. - De meeste verkeersdoden zijn gevallen onder inzittenden van personenauto’s. Daarnaast is onder de gemotoriseerde invalidenvoertuigen (scootmobiel) een stijging te zien. In de laatste categorie waren alle slachtoffers boven de 60 jaar. - Het aantal dodelijke fietsongevallen is, ondanks de stijging van het totale aantal verkeersdoden, constant gebleven. - Ook het aantal dodelijke ongevallen in de leeftijdsklassen onder 30 jaar is nagenoeg gelijk gebleven. De stijging bevindt zich vooral in de groep boven de 30 jaar, waarvan een flink aantal boven de 80 jaar. De toename onderstreept nogmaals het belang van de nieuwe aanpak, waar ik uw kamer in november over heb geïnformeerd. We richten ons, samen met de decentrale overheden en maatschappelijke partners, op het verzamelen van meer data en het vormgeven van een risico-gestuurde aanpak. Door deze aanpak wordt het mogelijk om risicofactoren, zoals alcoholgebruik en snelheid, in kaart te brengen en vervolgens gerichter maatregelen te nemen. Op basis daarvan verwachten we met vereende krachten meer proactief de verkeersveiligheid te kunnen verbeteren. De eerste stappen zijn gezet om deze aanpak verder vorm te geven en ik zal u hier verder over informeren in het najaar. (Author/publisher)

Publication

Library number
20160199 ST [electronic version only]
Source

's-Gravenhage, Ministerie van Infrastructuur en Milieu, 2016, 5 p.; IenM/BSK-2016/72315

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.