De toenemende mate van integratie en complexiteit in de ruimtelijke planning en ontwikkeling maakt communicatie naar belanghebbenden steeds moeilijker, maar ook steeds belangrijker. Goede communicatie biedt echter ook kansen in een efficiëntere afstemming van het ontwerp op de wensen vanuit de omgeving. Het komt bovendien het eindresultaat het project ten goede. Om deze redenen is het wenselijk vroegtijdig in het ontwerpproces inzicht te geven in de uiteindelijke verschijningsvorm van het eindproduct. Innovatieve contractvormen leiden er echter toe dat, vanwege meer ontwerpvrijheid voor marktpartijen, pas in een laat stadium de uiteindelijke verschijningsvorm van het eindproduct tot in detail bekend is. Deze tegenstelling vergroot de vraag naar toepassingen om op basis van – beperkte – beschikbare informatie toch al de vroegtijdig de voorgenomen bouwplannen te presenteren aan betrokkenen. We innoveren in contracten en processen, waarom ook niet in de communicatie naar onze grootste klant? Sinds kort zijn er echter toepassingen beschikbaar die in deze vraag voorzien. Door middel van 3D en 4D visualisatie kan een waarheidsgetrouw beeld worden gepresenteerd van een toekomstig bouwproject in de bestaande gebouwde omgeving. Tevens wordt door middel van een praktijkvoorbeeld aangetoond wat de toegevoegde waarde is van een dergelijke 3D en 4D visualisatie in de communicatiestrategie van een bouwproject wat innovatief wordt aanbesteed. (Author/publisher)
Abstract