This paper describes the results of a stated choice experiment that was conducted to better understand substitution and synergy effects among various options for egress transport modes. The stated choice experiment that was designed varies the availability of alternative transport modes and thus allows us to identify which modes compete for the same market share. The survey consisted of 996 respondents in the Netherlands. The results show that high-frequency public transport services largely have substitution effects on other modes, especially on train taxi and public transport bicycle, whereas low- frequency public transport services largely have synergy effects, especially on taxi and walking. Taxi and train taxi have substitution effects on car-based transport modes, while they have synergy effects on most other modes. The three distinguished bicycle alternatives have no significant availability-effects, so each has its own market Nederlands abstract: Concurrentie tussen natransport modaliteiten: een stated choice model met aanwezigheids-effecten. Dit paper beschrijft de resultaten van een stated choice experiment dat is uitgevoerd om de substitutie en synergie effecten tussen de verschillende mogelijkheden van natransport beter te begrijpen. In het stated choice experiment wordt de aanwezigheid van de alternatieve natransport mogelijkheden gevarieerd, waardoor het mogelijk is om na te gaan welke modaliteiten elkaar beconcurreren voor hetzelfde marktaandeel. Er hebben 996 respondenten deelgenomen aan het onderzoek. De resultaten tonen dat hoogfrequent openbaar vervoer grotendeels substitutie effecten heeft op andere modaliteiten, vooral op trein taxi en ov fiets, terwijl laagfrequent openbaar vervoer grotendeels synergie effecten heeft, vooral op taxi en lopen. Taxi en train taxi hebben substitutie effecten op autogebaseerde modaliteiten, terwijl ze synergie effecten hebben op de meeste andere modaliteiten. De drie onderscheiden fiets alternatieven hebben geen significante aanwezigheidseffecten, dus elk heeft zijn eigen markt. (Author/publisher)
Abstract