A computational model to assess the impact of policy measures on traffic safety in Flanders : theoretical concepts and application.

Author(s)
Nambuusi, B.B. Hermans, E. & Brijs, T.
Year
Abstract

The aim of this report is to describe the development of a computational model to assess the effect of policy measures on safety at the regional level and compare their costs and benefits in order to select measures with the most beneficial cost-benefit ratios. The main stages of the model include the reference situation, the baseline prognosis, the measure prognosis, the savings and the cost-benefit analysis. The reference situation describes the current traffic performance and safety situation. The baseline prognosis takes the future change in traffic performance and autonomous risk into account. The measure prognosis relates to the situation after applying measures. The number of savings is the difference between the baseline and the measure prognosis. The costbenefit analysis is used to determine whether the benefits of a measure outweigh its costs. This analysis helps to compare measures with a different life span and to make a choice between possible combinations of measure sets. The model incorporates several road and intersection categories in the region yet the illustration in this report relates to only one road category (being highways). The model focuses on developments in the future, thereby quantifying the effect of measures applied either at a regional or a locational level. Regional measures are assumed to have an impact on road safety in the entire region while locational measures have an impact on road safety at the location they are applied. During the development of the model, several sets of measures were tested. Besides, a number of important developments on which the user of the model has no influence such as the change in traffic performance and in autonomous risk are taken into account. The autonomous risk change captures the collective learning process caused by the growing knowledge of the road safety problem, the constant improvement of the safety performance of the road transport system, better equipped motor vehicles and roads, the improvement of road safety education and, increasing legislation and enforcement. Future changes in traffic performance are represented by growth scenarios. Here, two growth scenarios (GS1 and GS2) are studied for the period 2005-2030. Also, a case study is carried out for a period of four years (2003–2006) on highways in Flanders to illustrate the methodology. The safety situation in terms of the number of saved casualties during the four years is assessed taking into account general developments i.e growth in traffic performance and autonomous risk. The cost-benefit analysis is only discussed in theory but not illustrated in this report since the aim of the first analysis concerns assessing the effectiveness of measures in terms of the number of saved casualties. The developed model allows the user to get insight into the impact of different regional and locational measures applied at certain moments in time. This report describes the methodology of the computational model and some first illustrative results. In the future, the model will be improved to account for dependency among measures. Also, a sensitivity analysis will be carried and the most unsafe areas in the region will be displayed by linking it to a geographical information system. (Author/publisher) Dutch abstract: Een rekenmodel voor het bepalen van de impact van beleidsmaatregelen op verkeersveiligheid in Vlaanderen: Theoretische concepten en toepassing In dit rapport beschrijven we de ontwikkeling van een rekenmodel dat het effect van beleidsmaatregelen op verkeersveiligheid op het regionale niveau bepaalt en de kosten en baten hiervan vergelijkt om aldus een goede selectie van maatregelen te maken. De belangrijkste fasen in het model zijn de referentiesituatie, de baseline prognose, de maatregel prognose, de besparingen en de kosten-batenanalyse. De referentiesituatie beschrijft de huidige verkeer- en veiligheidprestatie. In de baseline prognose wordt de toekomstige verandering in verkeerprestatie (blootstelling) en in het autonome risico in rekening gebracht. De maatregel prognose fase beschrijft de situatie nadat maatregelen doorgevoerd zijn. Het verschil tussen de baseline en de maatregel prognose bepaalt dan het aantal ongevallen of slachtoffers die bespaard werden door de invoering van een bepaalde (set van) maatregel(en). In de kosten-batenanalyse tot slot wordt nagegaan of de baten van een maatregel de kost ervan overstijgen. Deze analyse helpt om maatregelen met een verschillende levensduur te vergelijken en een keuze te maken tussen mogelijke maatregelsets. Het model heeft betrekking op verschillende weg- en kruispuntcategorieën in de regio, maar de illustratie in dit rapport gebeurt voor één bepaalde wegcategorie (namelijk autosnelwegen). Het model focust op ontwikkelingen in de toekomst waarbij het effect van maatregelen toegepast op de gehele regio of op enkele locaties wordt gekwantificeerd. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen regionale en lokale maatregelen waarbij regionale maatregelen worden geacht een invloed te hebben op het niveau van verkeersveiligheid in de hele regio en lokale maatregelen enkel op de locatie(s) waarop ze werden toegepast. Bij de ontwikkeling van het model werden verschillende sets van maatregelen getest. Daarnaast werd rekening gehouden met een aantal belangrijke ontwikkelingen waarop de eindgebruiker van het model geen invloed heeft, zoals de groei in blootstelling en de verandering in het autonome risico. De verandering in het autonome risico is te wijten aan het collectieve leerproces gestuurd door de toegenomen kennis van het verkeersveiligheidsprobleem, de voortdurende verbetering van de prestatie van het transportsysteem, beter uitgeruste voertuigen en wegen, een verbeterde educatie, en inspanningen op vlak van wetgeving en handhaving. Toekomstige veranderingen in blootstelling worden vervat in groeiscenario’s. In het rapport worden twee groeiscenario’s (GS1 en GS2) bestudeerd voor de periode 2005- 2030. Daarenboven wordt de methodologie geïllustreerd aan de hand van een gevalstudie uitgewerkt op autosnelwegen in Vlaanderen voor een periode van vier jaar (2003-2006). Het aantal bespaarde slachtoffers gedurende deze periode wordt bepaald rekening houdende met de algemene ontwikkelingen (de groei in blootstelling en de verandering in het autonome risico). De kosten-batenanalyse wordt enkel theoretisch behandeld en niet geïllustreerd in dit rapport omdat het doel van deze eerste analyse het bepalen van de effectiviteit van maatregelen in termen van het aantal bespaarde slachtoffers is. Het model dat ontwikkeld wordt, biedt de gebruiker inzicht in de impact van verschillende regionale en lokale maatregelen toegepast op een bepaald tijdstip. Dit rapport beschrijft de methodologie van het rekenmodel en de eerste illustratieve resultaten. In de toekomst zal het model verbeterd worden door onder andere de afhankelijkheid tussen maatregelen te beschouwen. Ook zal een sensitiviteitanalyse uitgevoerd worden en zullen de meest onveilige plaatsen in de regio gevisualiseerd worden door middel van het linken met een geografisch informatiesysteem. (Author/publisher)

Request publication

2 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20111413 ST [electronic version only]
Source

Diepenbeek, Steunpunt Mobiliteit & Openbare Werken, Spoor Verkeersveiligheid, 2009, 40 p., 26 ref.; Rapportnummer RA-MOW-2009-006

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.