Congresbundel Verkeerstechnische Leergang VTL 2005.

Author(s)
Meessen, M. & Bakker, N. (red.)
Year
Abstract

De Verkeerstechnische Leergang is het grootste evenement voor verkeerskundigen in Nederland. Parallel aan de VTL wordt de Nationale VerkeersExpo gehouden, waar tientallen toonaangevende adviesbureaus en bedrijven zich presenteren. De VTL en de Nationale VerkeersExpo worden op dinsdag 22 november 2005 gehouden in de Jaarbeurs te Utrecht. Tijdens de VTL, die wordt georganiseerd onder auspiciën van het vaktijdschrift Verkeerskunde, worden zes vakgerichte voordrachten gehouden en heeft een levendige discussie plaats over actuele onderwerpen die betrekking hebben op verkeer en vervoer in de ruimste zin van het woord. De inleidingen geven concrete handvatten waar de VTL-deelnemer direct mee aan de slag kan in zijn eigen situatie of waarin een actuele ontwikkeling wordt geschetst die voor iedere verkeerskundige van belang is om te weten. De VTL is bovendien een unieke gelegenheid om vakgenoten te treffen en onderling informatie uit te wisselen. Bovendien wordt dit jaar voor de eerste keer de Nationale Verkeerskunde prijs uitgereikt, een prijs voor de beste afstudeerscriptie van HBO-studenten Verkeerskunde. Inleidingen VTL 2005 Parkeren in balans Ed Graumans, XTNT Parkeerregulering is niet populair, maar vaak wel onvermijdelijk. Het is uiteindelijk juist in het belang van de betrokken bewoners, bedrijven en bezoekers. Maatwerk, vroegtijdige aandacht voor individuele belangen en communicatie, tempo, flexibiliteit en het achterwege laten van winstbejag zijn succesfactoren om parkeermaatregelen acceptabel en succesvol te maken. Het vinden van de juiste balans. Afsluiting van centrumgebieden Tim Schouwenaar, Keypoint Consultancy 'Er komt een paal uit de grond!' Een reactie van een binnenstadbewoner op een recent met verzinkbare palen afgesloten centrumgebied. Hoe pak je de afsluiting van een centrumgebied aan? Hoe krijg je draagvlak? Een overzicht van de kansen, bedreigingen, sterktes en zwaktes van afsluitingen. Creatieve ov-rol voor gemeenten Otto Cazemier, Diepens en Okkema Hoe kunnen gemeenten positieve invloed uitoefenen op het openbaar vervoer, rekening houdend met hun beperkte rol als wegbeheerder en verantwoordelijke voor het gemeentelijke doelgroepenvervoer (leerlingen, Wvg)? Hoe bijvoorbeeld om te gaan met toegankelijkheid? Aan de hand van voorbeelden wordt ingegaan op de mogelijkheden die gemeenten hebben. De klant centraal Vincent Roozen, dS+V, gemeente Rotterdam Het verkeerskundig vakgebied kent vele ontwikkelingen. Zeker bij dynamisch verkeersmanagement vinden deze hun oorsprong in technologische mogelijkheden. Discussies richten zich ten onrechte op het hoe, terwijl het maatschappelijk belang en de wensen van de burgers de toetsingscriteria zouden moeten zijn. Rotterdam stelt het belang van de klant voorop. Voorlichting Essentiële Herkenbaarheidkenmerken Wilma Slinger, Kennisplatform Verkeer en Vervoer De weggebruiker moet weten welk (snelheids)gedrag van hem verwacht wordt. Daarom hebben de wegbeheerders gezamenlijk de zogenoemde ‘essentiële herkenbaarheidkenmerken’ vastgesteld voor de verschillende wegcategorieën. Maar hoe wordt de burger hierover geïnformeerd? KpVV geeft aan hoe zij de wegbeheerder helpt bij de voorlichting naar de burger. KEM: een snelle stap naar Duurzaam Veilig Richard ter Avest, Goudappel Coffeng Provincie Overijssel heeft samen met Goudappel Coffeng de KEM-aanpak (kosteneffectieve maatregelen) bedacht. Hierbij wordt gericht gekeken naar dominante ongevalstypen. Door een aanpak met acht kosteneffectieve maatregelen blijkt KEM drie tot vijf keer kosteneffectiever dan Duurzaam Veilig. Bovendien kan binnen vijf jaar het gehele rurale wegennet in Overijssel opnieuw worden ingericht. Fietsers: waarom (geen) voorrang op rotondes? Sipke Swierstra (Drenthe) en Hugo van der Steenhoven (Fietsersbond); een discussie Het is een stokoude discussie, zonder zichtbaar einde. Moeten fietsers op rotondes binnen de bebouwde kom wel of geen voorrang krijgen? Fietsersbond, CROW, ministerie en ANWB menen van wel. De meeste gemeenten in de drie noordelijke provincies houden standvastig vast aan het ‘nee’, net als de Drentse gedeputeerde Swierstra. Blijft de impasse of is een oplossing mogelijk?

Request publication

4 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20051842 ST [electronic version only]
Source

's-Gravenhage, Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB / Verkeerskunde, 2005, 44 p., 5 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.