De dynamische groene golf als alternatief voor snelheidscamera’s?

Author(s)
Boormans, J.G.M.
Year
Abstract

De Provincie Noord-Brabant is dit voorjaar met een proef gestart, waarbij wordt onderzocht in hoeverre het creëren van groene golven in combinatie met een op maat gemaakt (dynamisch) snelheidsadvies een alternatief kan zijn voor de snelheidscamera’s, waarmee de maximumsnelheid op 80 km/h-wegen momenteel wordt gehandhaafd. De veronderstelling hierbij is dat verkeersdeelnemers positief gemotiveerd zijn om een lagere dan de maximumsnelheid aan te houden, indien wordt gegarandeerd dat zij zonder te hoeven stoppen bij het eerstvolgende verkeerslicht kunnen doorrijden. De gewenste snelheid wordt met behulp van speciaal ontworpen matrixsignaalgevers naar de weggebruiker gecommuniceerd. Het nieuwe verkeersregeltechnische systeem, ODYSA genaamd, beoogt de snelheidsverschillen te verkleinen, het aantal inhaalbewegingen te verminderen en mede daardoor de gemiddelde snelheid duurzaam te verlagen. (Author/publisher)

Request publication

1 + 7 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20060784 oo ST (In: ST 20060784 CD-ROM)
Source

In: Verkeerskundige werkdagen 2003, Ede, juni 2003, 8 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.