The effects on other modes of road charging with TREMOVE. This paper provides an overview of the TREMOVE 2.3 model structure and its applications. TREMOVE 2.3 is a transport and emissions simulation model developed for the European Commission Directorate-General Environment. The model estimates the transport demand, the modal shifts, the vehicle stock turnover, the emissions of air pollutants and the welfare level under different policy scenarios. TREMOVE 2.3 models both passenger and freight transport in the EU15 plus 6 extra countries, and covers the period 1995-2020. The model is illustrated with a road charging policy for trucks. The impact on other travel modes is analyzed and the changes in government budget are discussed. (Author/publisher) Nederlands abstract: Deze bijdrage geeft een overzicht van het TREMOVE 2.3 model en z’n toepassingen. TREMOVE 2.3 is een transport en emissie model dat ontwikkeld werd voor DG Environment van de Europese commissie. Het model simuleert de verkeersvraag, de modale keuze, de voertuigvloot, de emissies en de welvaartsniveaus van verschillende beleidsscenario’s. TREMOVE 2.3 modelleert zowel passagiers als vrachtstromen in de EU15 en 6 extra landen over de periode 1995-2020. Het model wordt hier geïllustreerd met een invoering van rekeningrijden voor vrachtwagens. De impact op andere modes is geanalyseerd en de gevolgen op de overheidsinkomsten komen aan bod. (Author/publisher)
Abstract