De elektrische fiets vraagt om een upgrade van het fietsbeleid.

Author(s)
Smit-van Oijen, J. Beets, H. & Graaf, G. de
Year
Abstract

De elektrische fiets werd zo’n tien jaar geleden geïntroduceerd en inmiddels rijden er zo’n 1 miljoen rond in Nederland. Je ziet de e-fiets steeds meer terug in het Nederlandse straatbeeld. Het aantal gebruikers blijft groeien. Wij denken dat overheden kansen kunnen verzilveren door in hun mobiliteitsbeleid rekening te houden met de e-fiets. Dat vraagt volgens ons om een aanvulling op het huidige fietsbeleid en een andere manier van denken over het ruimtelijk beleid in de stad. Met deze bijdrage geven een aanzet tot een discussie over de rol van de elektrische fiets in het overheidsbeleid. We geven weer wat de komst en verdere groei van het aantal e-fietsers kan betekenen (zoals voor infra, verkeersveiligheid en parkeren), welke kansen en eventuele bedreigingen er zijn en hoe de e-fiets de overheid kan helpen steden en gebieden aantrekkelijker te maken. Kortom, we zien bepaalde ontwikkelingen die vragen om een ‘upgrade’ van het fietsbeleid. (Author/publisher)

Request publication

8 + 12 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20131856 z ST [electronic version only]
Source

In: Nationaal verkeerskundecongres 2013, Brabanthallen, ’s-Hertogenbosch, 6 november 2013 : papers en presentaties, 6 p., 9 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.