De evaluatie van de KLPD spitsteams. Paper gepresenteerd op het 4e Symposium Dynamisch Verkeersmanagement, Rotterdam, 22 april 2001.

Author(s)
Taale, H. & Loosbroek, J. van
Year
Abstract

Het Korps Landelijke Politiediensten KLPD zet in de spitsperiodes mensen in die met allerlei maatregelen de doorstroming van het verkeer proberen te bevorderen, de zogenaamde spitsteams. De effecten van deze maatregelen worden in een onderzoeksprogramma geëvalueerd. In het kader van dit onderzoeksprogramma is een aantal deelstudies uitgevoerd. In 1999 is een grootschalig gebruiksersonderzoek uitgevoerd en een drietal evaluaties op trajectniveau. Uit deze evaluaties kwam een wisselend beeld naar voren ten aanzien van de verkeerskundige effecten, maar waren de weggebruikers over het algemeen tevreden en positief over de maatregelen. Na deze studies is de wens uitgesproken om een meer continue evaluatie uit te voeren, waarmee de inzet van de spitsteams beter gestuurd zou kunnen worden. Om dat te bereiken is in het najaar van 2000 een proef gehouden waarbij gedurende drie maanden voor vijf trajecten continu gegevens werden verzameld. Deze gegevens zijn dagelijks verwerkt tot indicatoren en deze indicatoren zijn ook dagelijks gedistribueerd. Verder is opnieuw gekeken naar de berekening van de reistijd in de drie trajectevaluaties. Een nieuwe methode voor het schatten van reistijden is getest en deze zijn opnieuw bepaald. De nieuwe methode blijkt de reistijd nauwkeuriger te kunnen schatten, maar de conclusies getrokken in de trajectevaluaties ten aanzien van de reistijd veranderen niet. Uit de continue monitoring blijkt dat de verkeersafwikkeling sterk varieert. In een vervolgonderzoek worden de metingen geanalyseerd met betrekking tot de inzet van de spitsteams. (Author/publisher)

Request publication

17 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20190387 ST [electronic version only]
Source

[S.l., s.n], 2001, 9 p., 8 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.