De Gelderse verkeersonveiligheid in 2006.

Author(s)
Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Gelderland ROVG
Year
Abstract

Het ROVG heeft in samenwerking met de provincie Gelderland een nieuwe folder met verkeersonveiligheidsgegevens uitgebracht. Het doel van deze folder is om belangstellenden snel inzicht te verschaffen in de omvang, de ontwikkeling en de belangrijkste kenmerken van de verkeersonveiligheid in Gelderland. De folder bevat gegevens over geregistreerde verkeersslachtoffers (doden en ziekenhuisopnamen) in Gelderland t/m 2006. Dit zijn op dit moment de meest actuele gegevens. Behalve gegevens over slachtoffers wordt ook aandacht gegeven aan alcoholgebruik, gordeldracht en rijsnelheden. Enkele opvallende zaken uit de folder: • Wanneer de cijfers van 2006 worden vergeleken met die van 2005 blijkt een lichte stijging van het aantal verkeersdoden (van 109 naar 121) en een forse afname van het aantal ziekenhuisopnamen (van 1362 naar 1187). Het totaal aantal slachtoffers (doden en ziekenhuisopnamen tezamen) is daarmee ook afgenomen. • Over een langere periode gezien is de ontwikkeling van de verkeersonveiligheid gunstig te noemen. Ten opzichte van 1987 ligt het aantal doden en ziekenhuisopnamen tezamen in 2006 meer dan 35% lager. Nog gunstiger is het beeld wanneer deze ontwikkeling wordt afgezet tegen de toegenomen mobiliteit. Het verkeersrisico (het aantal doden en ziekenhuisopnamen per reizigerskilometer) nam in de periode 1987-2006 af met ruim 50%! • In 2006 viel 64% van de doden en ziekenhuisopnamen op gemeentelijke wegen, 27% op provinciale wegen en 9% op rijkswegen. • In de folder is tevens informatie opgenomen over belangrijke factoren bij het ontstaan van verkeersonveiligheid. Zo is te zien dat bij meer dan 9% van de doden en ziekenhuisopnamen alcohol in het spel is. Ook snelheid is een belangrijke invloedsfactor. Zo blijkt 75% van de verkeersdoden op wegen buiten de bebouwde kom te vallen, vooral op de 80 km wegen. Binnen de kom vallen minder doden, maar het aantal ziekenhuisopnamen is daar aanzienlijk. • Het gordelgebruik vertoont de laatste jaren duidelijk een positieve ontwikkeling. Ten opzichte van 1992 steeg het gordelgebruik door voorinzittenden van 67% naar 92% in 2006. Het gebruik door achterinzittenden steeg in die periode nog sterker (van 6% naar 57%), maar kan nog verder verbeterd worden. • Uit de cijfers blijkt tevens dat ruim 35% van de doden en ziekenhuisopnamen jonger is dan 25 jaar. Vooral onder beginnende bestuurders (de 16-17 jarige bromfietser en de 18-24 jarige automobilist) vallen veel slachtoffers. Bij de fietsers valt de groep 12-15 jarigen op. • Ook onder ouderen vallen veel slachtoffers. Ruim 22% van de doden en ziekenhuisopnamen is ouder dan 55 jaar. Het betreft vooral oudere autoinzittenden en oudere fietsers. • Van de 129 provinciale trajecten waar snelheidsmetingen plaatsvinden, voldoen er 69 aan de doelstelling (minder dan 10% overtreders). Op 37 trajecten ligt het percentage overtreders tussen 10 en 20%. Op 23 trajecten ligt het percentage overtreders boven de 20%. (Author/publisher)

Request publication

1 + 10 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20072161 ST [electronic version only]
Source

Arnhem, Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Gelderland ROVG, 2007, [24] p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.