Volgens de ‘Handleiding Startprogramma Duurzaam Veilig’ kunnen alle wijken veiliger worden door ze ‘sober en doelmatig’ in te richten. Maar de ervaring leert dat dit in de praktijk genuanceerder ligt. Nederland kent een grote diversiteit aan woonwijken en ‘sober en doelmatig’ moet in samenhang met de stedenbouwkundige opzet van de wijk worden gezien. Het proces om tot een goede 30 km/h-wijk te komen blijkt in de praktijk vaak complexer dan van tevoren is ingeschat. Van belang voor het slagen van het plan tot herinrichting is bijvoorbeeld de wijze waarop de bewoners participeren. Evaluatie en financiën voor het uitvoeren van kleine aanpassingen achteraf vormen eveneens een sleutel tot succes. Bij wegbeheerders is er behoefte aan praktijkvoorbeelden en ervaringen met het doelmatig inrichten van 30 km/h-gebieden in samenhang met de stedenbouwkundige omgevingskenmerken. In ‘De goede 30 km/h-wijk maak je samen!’ zijn de leerpunten uit de verschillende evaluatiestudies vertaald naar een stappenplan en concrete aanbevelingen. De aanbevelingen hebben betrekking op het planproces, het ontwerp, de handhaving en de educatie. ‘De goede 30 km/h-wijk maak je samen!’ is primair bedoeld voor verkeerskundigen bij gemeenten die betrokken zijn bij het inrichten of herinrichten van 30 km/h-gebieden, maar is ook waardevol voor verkeersplanologen, stedenbouwkundigen, communicatieadviseurs en belanghebbenden. (Author/publisher)
Abstract