De M-factor : mobiliteit nu, straks en later.

Author(s)
Nijkamp, P. Heijden, R. van der Hoogendoorn, S. Bogers, E. Rietveld, P. Timmermans, H. Verhoef, E. & Brookhuis, K.
Year
Abstract

Vorig jaar is volgens de nieuwe meetmethode vast komen te staan dat files ruim twee keer zo lang zijn en twee keer zo vaak voorkomen als daarvoor was aangenomen. De economische schade wordt conservatief geschat op jaarlijks ruim een half miljard euro. Voorlopige ramingen gaan uit van 40 procent mobiliteitsstijging en een groei van het aantal auto's met nog eens 2 miljoen (nu ruim 7 miljoen). Deze cijfers staan los van de toename van het goederenvervoer. Vorig jaar werd ruim 600 miljoen ton vracht vervoerd, waarvan ruim 80% over de weg. Vuistregel is dat iedere procent economische groei anderhalf procent meer vrachtvervoer te zien geeft. Wereldwijd blijft de bevolking onstuimig groeien. In 2007 zal van de 6,5 miljard wereldburgers voor het eerst in de menselijke geschiedenis meer dan 50% in steden wonen. In Nederland is dit omslagpunt al bereikt en vindt verplaatsing grootschalig per auto plaats, maar liefst 70% gebruikt deze. Mobiliteit wordt steeds meer een schaars goed op bepaalde plaatsen en tijdstippen en daarbij zal de prijs ook blijven stijgen. Mobiliteit betekent ook uitdagingen. Door gezamenlijke aandacht voor het bevorderen van de doorstroming van het verkeer en het beter benutten van de bestaande infrastructuur zijn er ook kansen voor mobiliteit. Net zoals voor verkeersveiligheid waar de serieuze aandacht op dit gebied heeft geleid tot een afname van het aantal verkeersslachtoffers. (Author/publisher)

Request publication

3 + 15 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20062311 ST
Source

Delft, Connekt kenniscentrum verkeer en vervoer, 2006, 64 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.