De maatschappelijke efficiëntie van onbemande camera’s : kosten-batenanalyse voor gewestwegen met snelheidsbeperking van 90 km/u.

Author(s)
Brabander, B. de
Year
Abstract

Speed cameras have become a common type of investment to improve road safety in Flanders. International studies indicated that speed cameras are indeed an effective and most often also an efficient road safety measure. An earlier report by the Policy Research Centre for Traffic Safety (Nuyts, 2004) argued that speed and traffic light cameras also in Flanders result in a decrease of the number of injury accidents. This report examines whether speed and traffic light cameras are an efficient tool to improve road safety in Flanders. The analysis is based on a typical intersection where speed and traffic light cameras were implemented recently. The intersections examined in this report all have a speed limit of 90 km/h. The following types of costs were included in the analysis: initial investments and recurrent maintenance costs relating to cameras, damage costs to the cameras, personnel costs for police departments to switch cameras between locations and enforcement costs relating to fines and possible litigation costs. Benefits are primarily caused by the avoidance of casualties and road accidents. The different ategories which are considered in this study are: production losses, human losses, accelerated funeral costs, medical costs, visiting costs for friends and relatives, interventions by police and fire departments, administrative costs for insurance companies, damages to public and private property and litigation costs. Next to the improvement in road safety, the increased time which is needed for road users to cross the intersection as well as the difference in emissions which are caused by the lower average speed. All costs and benefits were calculated for the year 2005 and adapted for future years when necessary. The cost-benefit analysis is based on a time span of 10 years (2005-2014) and a decrease of 14% and 27% in, respectively, the number of road accidents and the number of injury accidents. Based on these conditions, which are considered to be average effects, speed and traffic light cameras lead to a return of 29,7 times the costs over a period of 10 years. Alternative scenarios were examined, in which: - the number of avoided casulties per injury accident is lower (0, 0,15 and 1,17 fatal, serious and slight injured casualties respectively); - the number of property damage only accidents is lower (0,98 instead of 1,23 times the number of injury accidents); - the effectiveness of speed and traffic light cameras is lower (8% decrease of injury accidents); - the number of offences is higher (2.760 instead of 468 annually); - the four conditions are combined, which is called the “pessimistic scenario”. The safety effects and the return for the average situation which is to be expected and five alternative scenarios are presented in table S.1. (Author/publisher) Nederlandse samenvatting: Onbemande camera’s zijn een veelgebruikte maatregel om de verkeersveiligheid op Vlaamse gewestwegen te verbeteren. Internationale studies geven aan de onbemande camera’s een effectief en meestal ook efficiënte maatregel zijn. Een eerder rapport van het Steunpunt Verkeersveiligheid (Nuyts, 2004) besloot dat onbemande camera’s leidden tot een daling in het aantal letselongevallen. In dit rapport wordt nagegaan of onbemande camera’s ook in Vlaanderen een efficiënte ingreep zijn. Hiervoor werd een veelvoorkomende situatie onderzocht waar in het recente verleden onbemande camera’s geplaatst werden, namelijk de uitrusting van gewestwegen waar een snelheidsbeperking van 90 km/u geldt. In de analyse werd rekening gehouden met volgende kosten verbonden aan de onbemande camera’s: de investeringskosten, kosten van jaarlijks onderhoud van palen en de camera, personeelskosten voor de politie om camera’s te verplaatsen en de kosten voor politie en parket voor het opstellen en verwerken van onmiddellijke inningen, processen-verbaal en minnelijke schikkingen. Ook de kosten voor een gerechtelijke zaak werden opgenomen. Er werd ook een schadekost opgenomen in de veronderstelling dat jaarlijks 5% van de palen en 1% van de camera’s dienen te worden vervangen naar aanleiding van schade. De baten worden in de eerste plaats gerealiseerd door het vermijden van verkeersslachtoffers en ongevallen. Deze baten hebben betrekking op het vermijden van: • Economisch productieverlies • Humane kosten • Vervroegde begrafeniskosten • Medische kosten voor ambulancevervoer, verzorging, revalidatie en hulpmiddelen • Bezoekkosten • Interventies door brandweer en politie • Administratieve kosten voor verzekeringsmaatschappijen en bepaling van materiële schade • Schade aan privaat en openbaar bezit • Gerechts- en gerechtelijke kosten Behalve de baten door een verbeterde verkeersveiligheid werden ook effecten doorgerekend voor het tijdverlies naar aanleiding van een lagere algemene snelheid bij het overrijden van het kruispunt en milieu-effecten veroorzaakt door de verandering in de uitstoot bij de verlaging van de snelheid. Tijdskosten en milieu-effecten werden ook doorgerekend als baat wanneer verkeersongevallen vermeden worden en er dus ook congestie vermeden wordt. Alle baten werden berekend voor het jaar 2005 en indien nodig werd de grootte van de baten ook specifiek berekend voor de volgende jaren in de analyse. De kosten-batenanalyse werd uitgevoerd voor een periode van 10 jaar (2005-2014) en initieel met een daling van 14% wat betreft het totaal aantal verkeersongevallen en 27% voor het aantal letselongevallen. Op basis van deze uitgangssituatie kan gesteld worden dat het rendement van onbemande camera’s op dit soort locaties en met dit uitrustingsniveau (4 palen, 1 camera) 29,7 bedraagt. Met andere woorden, per euro die geïnvesteerd wordt, wordt er 29,7 euro terugverdiend. Tenslotte werden een aantal alternatieve scenario’s doorgerekend om het effect op het rendement te kennen: • een lagere effectiviteit (8% daling in het aantal letselongevallen); • een lagere verhouding tussen het aantal ongevallen met materiële schade en het aantal letselongevallen (0,98 in plaats van 1,23 ongevallen met materiële schade ten opzichte van het aantal letselongevallen); • een lager aantal slachtoffers per letselongeval; • een groter aantal vastgestelde overtredingen (2.760 in plaats van 468 op jaarbasis); • een pessimistisch scenario dat de combinatie is van vorige vier assumpties. Deze sensitiviteitsanalyse leidt tot de veiligheidseffecten en rendementen opgenomen in tabel S.1. (Author/publisher)

Request publication

8 + 3 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20070659 ST [electronic version only]
Source

Diepenbeek, Steunpunt Verkeersveiligheid bij Stijgende Mobiliteit, 2007, 67 p., 36 ref.; Rapportnummer RA-2007-112

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.