De Nieuwe Ontwerprichtlijn Autosnelwegen (NOA) bevat een aantal wijzigingen t.o.v. de voorafgaande ROA uit 1992. De pretenties van de uitgever Rijkswaterstaat AVV zijn hoog. Een aantal belangrijke wijzigingen en omissies worden in deze bijdrage kenbaar gemaakt en getoetst aan de actuele stand van kennis. De veranderingen t.o.v. de ROA betreffen in wezen graduele aanpassingen van enkele ontwerpparameters. Aan de behoefte aan een meer flexibele vormgeving en inpassing in dichtbebouwde stedelijke omgeving door toepassing van een lagere ontwerpsnelheid voor de hoofdrijbaan wordt niet tegemoetgekomen. De samenhang tussen het ontwerp van HWN en OWN en de relatie met “Door met Duurzaam Veilig” is zoek. De NOA geeft geen opheldering over de operationalisering van de beleidsdoelstelling van betrouwbare reistijden, de aanwijzing van knelpunten in het netwerk en de dimensionering van wegvakken als functie van de afwikkelingskwaliteit. De NOA is conservatief en onderschat de potentie van de stelselmatige aanleg van bufferruimtes ter bevordering van de bereikbaarheid en doorstroming van het langeafstands-, zakelijk, bus- en vrachtverkeer d.m.v. regulering en mogelijk beprijzing van toe- en afvoer van hoogbelaste onderdelen van het netwerk (Author/publisher)
Abstract