De ontwikkeling van het parkeerbeleid in Nederland.

Author(s)
Willemse Communicatie (eindred.)
Year
Abstract

De auto is niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld. Er zijn inmiddels ruim zes miljoen personenauto’s en één miljoen bedrijfswagens. Naar schatting zijn er bijna negen miljoen openbare parkeerplaatsen en vele private parkeerplaatsen van bewoners en bedrijven op eigen terrein. Uit de reeks Van parkeerbeheer naar mobiliteitsmanagement, uitgegeven door CROW, schetst brochure 8 ‘De ontwikkeling van het parkeerbeleid in Nederland’ de historie van parkeerbeleid in Nederland en daarbinnen het verloop van de interactie tussen rijksoverheidsbeleid en gemeentebeleid. Parkeren speelt dus een prominente rol in de Nederlandse samenleving. Het vormt een van de hoekstenen van het gemeentelijk verkeers- en vervoersbeleid. Gemeenten streven daarin naar bereikbaarheid, leefbaarheid en vitaliteit. Al vanaf de opkomst van het autobezit in Nederland bleek dit een lastige opgave te zijn, aangezien de belangen van bewoners, bezoekers, bedrijven en winkeliers op dit punt vaak lijnrecht tegenover elkaar staan. De brochure behandelt de chronologische ontwikkeling van het parkeerbeleid in Nederland aan de hand van drie beleidstypen: vraagvolgend, sturend en geïntegreerd parkeerbeleid. Op dit punt gaat het vooral om de verantwoordelijkheden en doelstellingen van Rijk, provincies en gemeenten. Daarnaast beschrijft de brochure het beleid rond parkeren in het publieke domein, parkeren bij bedrijven en de opkomst van P+R-terreinen en transferia. Ook wordt er vooruitgeblikt op de toekomst en worden enkele trends beschreven. (Author/publisher)

Request publication

4 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20041483 ST [electronic version only]
Source

Ede, C.R.O.W kenniscentrum voor verkeer, vervoer en infrastructuur, 2004, 29 p., 42 ref.; Brochurereeks `Van parkeerbeheer naar mobiliteitsmanagement' ; No. 8

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.