De optiewaarde van het openbaar vervoer : een vergeten batencategorie in kosten-baten analyses?

Author(s)
Geurs, K.T.
Year
Abstract

The option value of public transport services: a missing benefit category in cost-benefit analysis? Option values can be interpreted in terms of a risk premium that individuals are willing to pay over and above their expected user benefit to retain an existing good or service for unexpected future use. These values represent a benefit category not included in conventional transport appraisal. This paper describes a methodology for measuring the option value of public transport services, and its application to two regional railway links in the Netherlands. From an Internet-based survey examining the value of regional rail services to residents, option values are concluded to be a potentially relevant benefit category in public transport policy appraisal. This survey included three different stated choice experiments to separate willingness to pay for use, option use and non-use. Aggregate option value benefits estimated for residents of the railway link areas (excluding over 65-year-olds) corresponded to about half of the total-use benefits for these residents. (Author/publisher) Nederlands abstract: Optiewaarden kunnen worden omschreven als een risicopremie dat individuen bereid zijn te betalen voor een goed of dienst om ervoor te zorgen dat deze beschikbaar blijft voor onverwacht toekomstig gebruik.Dit paper beschrijft de eerste toepassing van het concept optiewaarde op het gebied van verkeer en vervoer in Nederland. De paper beschrijft de ontwikkeling van een onderzoeksmethode (een webenquête met ‘stated preference’ keuze experimenten) en de toepassing in twee case studies (de spoortrajecten Arnhem-Winterswijk en Leiden-Alpen a/d Rijn-Gouda). De belangrijkste conclusie uit het onderzoek is dat optiebaten een belangrijke batencategorie voor regionale spoorlijnen vormen, additioneel ten opzichte van economische baten die traditioneel in kosten-batenanalyses worden meegenomen. De totale optiebaten van omwonenden rond de spoorlijnen (exclusief 65+-ers) bedragen meer dan de helft van de totale gebruiks- en optiebaten van deze omwonenden. (Author/publisher)

Request publication

4 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20051732 e14 ST (In: ST 20051732 [electronic version only])
Source

In: Duurzame mobiliteit : hot or not ? : 32ste Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS : bundeling van bijdragen aan het colloquium gehouden te Antwerpen, 24 en 25 november 2005, deel 5, p. 1515-1534, 9 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.