De reistijdbetrouwbaarheid op het Nederlandse wegennet gemodelleerd met SMARA.

Author(s)
Ritsema van Eck, J. & Hilbers, H.
Year
Abstract

In bereikbaarheidsstudies is tot dusverre weinig aandacht besteed aan het element betrouwbaarheid. Toch wordt betrouwbaarheid gezien als een belangrijk aspect van bereikbaarheid, waarvan bovendien in de toekomst het belang alleen nog maar zal toenemen. Dit artikel beschrijft SMARA, een model voor de variatie in deur-tot-deur reistijden op basis van Monte-Carlo-simulatie. SMARA simuleert verschillende oorzaken van onbetrouwbaarheid: algemene fluctuaties van de vervoersvraag, drukte bij attracties en evenementen, variatie weersomstandigheden, pech- en ongevallen en wegwerkzaamheden. De frequentieverdeling en de omvang van ieder type fluctuatie is bepaald door statistische analyse van relevante gegevens uit verschillende bronnen. Het model is gevalideerd aan de hand van gedetailleerde reistijdgegevens voor een veertigtal Nederlandse snelwegtrajecten. De fit van het model kan redelijk worden genoemd. Er worden enkele resultaten voor het Nederlandse wegennet getoond, zowel voor de spits als voor de daluren, voor de situatie in het jaar 2001 en voor het jaar 2020 volgens een trend scenario. Ook wordt ingegaan op regionale verschillen in reistijdbetrouwbaarheid. (Author/publisher)

Request publication

5 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20050050 ST [electronic version only]
Source

Tijdschrift Vervoerswetenschap, Vol. 40 (2004), No. 4 (december), p. 13-17, 13 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.