De rol van de trein in het internationale lange afstandverkeer.

Author(s)
Goeverden, K. van
Year
Abstract

Op het gebied van internationale verplaatsingen van personen is weinig bekend. Een recent onderzoek dat een belangrijk deel van de leemte in kennis opvult is het in opdracht van de EU uitgevoerde Dateline-project. In dit project is een grote verplaatsingsenquête onder inwoners van de EU gehouden waarin gevraagd is naar gegevens over lange afstandverplaatsingen (tenminste 100 km hemelsbreed) van EU-burgers. Het onderzoek geeft inzicht in onder meer verplaatsingsmotieven en gebruikte vervoerwijzen. Met vakantie gaan is het belangrijkste motief om naar het buitenland te gaan. Het aandeel zakenreizen is beperkt, dat van andere motieven is alleen groot bij betrekkelijk korte afstanden. Noordeuropeanen zijn meer geneigd naar het buitenland te reizen dan Zuideuropeanen. De meest gebruikte vervoerwijzen zijn auto en vliegtuig. De auto is dominant bij de kortere afstanden maar verliest snel marktaandeel als de afstand toeneemt. Het vliegtuig heeft een klein marktaandeel op korte afstanden, maar ziet zijn aandeel snel groeien als de afstand toeneemt. Boven de 800-900 km is het vliegtuig de meest gekozen vervoerwijze en bij zeer grote afstanden heeft het bijna de gehele markt in handen. De aandelen van bus en trein zijn gering maar laten wel een stabiel beeld zien. Tussen 200 en 900 km zijn hun aandelen constant, bij grotere afstanden gaan ze dalen. In sommige landen wordt de bus beduidend meer gebruikt dan de trein, in andere landen wordt de trein meer gebruikt. Gemiddeld is het treingebruik hoger bij binnenlandse lange afstandverplaatsingen en het busgebruik bij internationale verplaatsingen. Het marktaandeel van de trein laat grote verschillen zien voor de verschillende landen. Wel hebben de landen gemeen, dat het marktaandeel van de trein bij internationale verplaatsingen aanzienlijk lager is dan bij binnenlandse verplaatsingen. Verder is het zo, dat als inwoners van een land relatief sterk geneigd zijn voor binnenlandse reizen voor de trein te kiezen ze ook voor internationale reizen relatief vaak de trein gebruiken. Ook het treingebruik van buitenlandse bezoekers lijkt positief samen te hangen met het binnenlands treingebruik, al is dit verband wat minder duidelijk. De ontwikkelingen in vervoerwijzekeuze van de laatste tijd zijn niet gunstig voor de trein. Binnen Europa groeit het treingebruik wel iets, maar minder snel dan dat van auto en, vooral, vliegtuig. De trein verliest zo marktaandeel. Nederlanders maken voor hun buitenlandse vakanties zelfs steeds minder gebruik van de trein, ondanks het feit dat het totale aantal vakanties groeit. Het gebruik van het vliegtuig groeit explosief, en ook de auto wordt vaker gebruikt. (Author/publisher)

Request publication

11 + 8 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20062173 f17 ST (In: ST 20062173 [electronic version only])
Source

In: Samenwerken is topsport : 33ste Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS : bundeling van bijdragen aan het colloquium gehouden te Amsterdam, 23 en 24 november 2006, deel 6, p. 1825-1841, 3 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.