De saneringstool : identificeren van PM10 en NO2 normoverschrijdingen langs het Nederlandse wegennet.

Author(s)
Korver, W. & Bruijn, J. de
Year
Abstract

De luchtkwaliteitproblematiek staat hoog op de politieke agenda. Niet voor niets is er door de rijksoverheid voor de komende jaren een fors bedrag vrijgemaakt om grotendeels via bronmaatregelen een belangrijke reductie van de emissies te bewerkstelligen. Deze maatregelen lossen niet alle problemen op. De verwachting is dat er op meerdere punten langs het Nederlandse wegennet normoverschrijdingen NO2 en PM10 blijven bestaan. Met het oog op enerzijds het verbeteren van de luchtkwaliteit en het zo spoedig voldoen aan de geldende grenswaarden en anderzijds het tegelijkertijd inpassen van nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen, heeft het kabinet het voornemen om in het najaar van 2006 in het kader van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) tot belangrijke besluitvorming te komen over aanvullende maatregelen op zowel nationaal als regionaal niveau. Kern van de NSL-aanpak is te komen tot een samenwerkingsprogramma tussen de Rijksoverheid, provincies en gemeenten. Om inzichtelijk te maken waar luchtkwaliteitproblemen blijven en vast te leggen welke beleidsinspaninngen de verschillende overheden gaan uitvoeren is door Goudappel Coffeng een software-applicatie ontwikkeld die dit proces ondersteunt: de Saneringstool. De Saneringstool brengt voor het hele Nederlandse wegennet de luchtkwaliteitsituatie in kaart gebracht. De Saneringstool is een software-instrument dat een gebruiker ondersteunt hoe met regionaal generieke en locatiespecifieke beleidsmaatregelen de NO2 en PM10 normoverschrijdingen langs wegen zijn op te lossen. Waarbij er gewerkt wordt met twee delen: het onderliggend wegennet en het hoofdwegennet. Voor de luchtkwaliteitberekeningen is voor het onderliggend wegennet gebruik gemaakt van CAR-II methodiek en voor het hoofdwegennet is gebruik gemaakt van het VLW model. De Saneringstool biedt de gebruiker de mogelijkheid op verschillende schaalniveaus de luchtkkwaliteitsituatie te analyseren. Waarbij er twee soorten maatregelen op hun effectiviteit geëvalueerd kunnen worden. Dit betreft ten eerste de regionaal generieke beleidsmaatregelen die voor een groter gebied van toepassing zijn. Hierbij wordt onderscheid gemaakt naar: reductie van het volume van het personenautoverkeer, reductie van het volume van het vrachtverkeer en het schoner maken van de openbaar vervoerbussen. Ten tweede betreft dit de locatiespecifieke maatregelen, waarbij de maatregel specifiek gericht is op het oplossen van een specifiek knelpunt. Hierbij wordt onderscheid gemaakt naar: het beïnvloeden van de verkeersafwikkeling op de specifieke locatie; het stimuleren van voertuigen met bepaalde milieukarakteristieken en overdrachtsmaatregelen die de concentraties direct beïnvloeden. De saneringstool doet uiteindelijk een raming van het jaar waarin alle normoverschrijdingen zijn opgelost. (Author/publisher)

Request publication

5 + 6 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20062173 d2 ST (In: ST 20062173 [electronic version only])
Source

In: Samenwerken is topsport : 33ste Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS : bundeling van bijdragen aan het colloquium gehouden te Amsterdam, 23 en 24 november 2006, deel 4, p. 889-908, 3 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.