De verkeersveilige ‘O’ndernemer : een onderzoek naar verkeersveiligheidsmaatregelen voor een onderneming. Stageverslag NHTV international hogeschool Breda in opdracht van Advies- en ingenieursbureau Oranjewoud.

Author(s)
Meijs, R.
Year
Abstract

De verkeersveiligheid is het afgelopen jaar weer een veel besproken onderwerp (geweest). De ongevallencijfers zijn de laatste tientallen jaren met enkele horten en stoten flink gedaald. Maar zo als het 'horten en stoten' al doet vermoeden, was er het afgelopen jaar (2011) een kleine stijging van het aantal verkeersdoden ten opzichte van het jaar 2010. Dit terwijl de registratie van ongevallen juist minder is geworden. De laatste beleidsdocumenten richten zich nu meer specifiek op de oorzaken. Er worden meer maatregelen vanuit de verkeersdeelnemer (gedrag en bewustwording) gezocht in plaats van het blijven wijzigen van de infrastructuur, daarnaast richt het zich op de doelgroepen die veel in de ongevalscijfers voorkomen, jonge bestuurders, fietsers en ouderen. Deze ‘nieuwe’ aanpak wordt doorgevoerd met het thema ‘Maak van de nul een punt’, wat gebaseerd is op het streven naar nul (vermijdbare) verkeersdoden. Dit thema komt oorspronkelijk van het Zweedse initiatief ‘Vision Zero’. Hierbij wordt met name ingespeeld op gedragsverandering van de verkeersdeelnemer, het meer bewust maken van de verkeersdeelnemer, omdat de mens ‘zelf’ de oorzaak is bij de meeste ongevallen. Dit thema wordt inmiddels door diverse provincies als campagne doorgedragen, zo richt Brabant zich op ‘Help Brabant mee op weg naar nul verkeersdoden’. Omdat de mens zelf de meeste ongevallen kan voorkomen, en iedereen dagelijks deelneemt aan het verkeer, wil Brabant ook iedereen bereiken met de campagne. Dit doen zij met het Brabant-brede verkeersveiligheidsnetwerk van de 4 O’s; Ondernemers, Onderwijs en onderzoek, Overheid en Omgeving. In verhouding met de andere O’s, wordt vanuit de ‘O’ndernemer nog weinig initi atief genomen om de verkeersveiligheid te verhogen. Het feit dat Oranjewoud een ‘O’nderneming is en adviseert in verkeersveiligheid, is een uitstekende mogelijkheid om dit onderzoek te richten op verkeersveiligheidverhogende maatregelen voor de ‘O’ndernemer. Het onderzoek is gestart met een theoretisch kader omtrent verkeersveiligheid, maak van de nul een punt en naar wat de 'O'ndernemer in de wereld van verkeersveiligheid al heeft betekent. Daarbij is ook de provincie ingeschakeld om te vragen wat voor intentie zij met de 'O'ndernemer hebben in haar campagne 'Help Brabant mee op weg naar nul verkeersdoden'. Door middel van deskresearch is gezocht naar bestaande maatregelen en naar maatregelen die voor de 'O'ndernemer een mogelijkheid bieden om de verkeersveiligheid te verhogen. Daarnaast is de interne kennis van de adviesgroep Mobiliteit gebruikt en is extern contact geweest met de leasemaatschappij van Oranjewoud en het VNO -NCW, de grootste ondernemingsorganisatie van Nederland. Hieruit is geconstateerd dat weinig organisaties verkeersveiligheid op de agenda hebben staan. Dit onderzoek heeft zich mede daarom gericht op verkeersveiligheidsmaatregelen voor een ‘O’nderneming (als Oranjewoud). Door een aantal afwegingen zijn van de 29 geïnventariseerde maatregelen, 9 kansrijke maatregelen overgebleven en voorgelegd aan de vakgroepmanager Mobiliteit en Manager Stafgroep Facilities. Hieruit is één actie na overleg uitgevoerd, zodat verkeersveiligheid bij de medewerkers onder de aandacht wordt gebracht. De actie die binnen Oranjewoud heeft plaatsgevonden bestond uit het verspreiden van een flyer en een bandenprofielmeter aan alle 2.000 medewerkers in heel Nederland. De flyer was aan de ene kant voorzien van informatie van het bandenprofiel en het belang van een goed bandenprofiel, aan de andere zijde staan tips om veiliger deel te nemen aan het verkeer. Deze actie was doorslaggevend omdat de bereikbaarheid groot was, verschillende managers stonden er positief over en kosten waren relatief laag omdat de bereikbaarheid groot was. Daarnaast is het een middel om de bewustwording van de medewerkers te triggeren, zodat zij zelf stilstaan bij de eigen bijdrage aan het verkeer én de veiligheid daarvan! Dit rapport biedt hierbij een maatregelenoverzicht omtrent verkeersveiligheidacties en een actie die hieruit binnen Oranjewoud met succes is uitgevoerd. Het maatregelenoverzicht binnen Oranjewoud krijgt een vervolg middels een activiteitenkalender met verkeersveiligheidsmaatregelen vanuit het thema Fit@Work. Het algemene maatregelenoverzicht voor de 'O'ndernemer krijgt binnen de adviesgroep een vervolg. Door het meer uitputtend te maken kan het in de toekomst ook nog worden gecommuniceerd naar de buitenwereld. (Author/publisher)

Request publication

13 + 5 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20130870 ST [electronic version only]
Source

Oosterhout, Advies- en ingenieursbureau Oranjewoud, 2012, 49 p., 34 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.