Dit document bevat de resultaten van een studie van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) naar de marktontwikkeling in het personenvervoer op gedecentraliseerde spoorlijnen. De opdrachtgever voor de studie is het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. De opdracht is onderdeel van een project dat moet leiden tot beantwoording van een motie in de Tweede Kamer bij de begrotingsbehandeling 2007. In die motie is gevraagd om een quickscan van de markt en de capaciteit van gedecentraliseerde spoorlijnen in Nederland. Het doel van deze studie is dan ook om een goed en gedeeld inzicht te geven in de vraag naar personenvervoer over deze spoorlijnen in de afgelopen jaren (2002-2006) én in de toekomst (2006-2020). In een relatief korte periode zijn kwantitatieve en kwalitatieve gegevens bijeen gebracht en geanalyseerd. Onder ‘gedecentraliseerde spoorlijnen’ vallen die lijnen waarvoor de verantwoordelijkheid volgens de Concessiewet uit 2003 is overgedragen aan de decentrale overheden. (Author/publisher)
Abstract