Er bestaat samenhang tussen de ongevalsvatbaarheid en bouw-en verkeerstechnische elementen in een straat. De bouwtechnische factoren zijn: 1) dwarsprofiel van de weg. 2) breedte rijbaan en belijning. 3) bochten, hellingen en zichtbeperkingen. 4) door het aantal en soort der kruispunten. 5) door het wegdek. De zwaarte en het aantal van ongevallen hangt verder af van: 1) verkeersbelasting 2) verkeerssamenstelling 3) de rijsnelheid. Ook de intensiteit van de verlichting is van invloed. Het streven is nu ongevalscijfers te produceren waar al de genoemde factoren in verwerkt zijn. Een en ander in aanmerking genomen kan de veiligheidsgraad van een bepaalde weg worden vastgesteld. Daarnaast kunnen de schaden die door ongevallen ontstaan, vastgesteld worden. Met deze laatste twee factoren kan dan in vervolg bij het ontwerpen van een straat rekening worden gehouden. Nu kunnen bij het ontwerp gecalculeerd worden: bouwkosten, bedrijfskosten, onderhoudskosten en kosten veroorzaakt door ongevallen. Deze vormen de grondslagen voor een juist ontwerp, d.w.z. grote prestatie (dus hoge capaciteit), grote veiligheid en lage kosten.
Abstract