Draagt Intelligente Snelheidsaanpassing (ISA) bij tot duurzame verkeersveiligheid? : een analyse van perceptie en rijgedrag van de testbestuurders in Gent.

Author(s)
Vlassenroot, S. Broekx, S. & Mol, J. de
Year
Abstract

Does Intelligent Speed Adaptation contribute to sustainable transport safety? An analysis of surveys and speed data from the ISA trial in Ghent. Intelligent Speed Adaptation (ISA) is potentially one of the measures to reduce the number of road accident victims. To examine the effects of ISA, all kinds of initiatives have been undertaken in Europe. In the city of Ghent a ISA demo took place with 37 ISA-equipped vehicles. Both an analysis of speed data and an analysis of driver surveys were carried out. The driver surveys indicated that the number of speed offenses reduces significantly with the use of ISA. Moreover effects were considered higher as speed limits increase. The analyses of speed data confirmed this statement. Effects were considerably higher on 90 km/h roads than on 30 km/h roads. However, the observed effects are less substantial as indicated during the surveys. The number of speed offenses are also underestimated according to the speed data analysis. (Author/publisher) Nederlands abstract: Een van de maatregelen om het aantal verkeersslachtoffers te verminderen is mogelijk het invoeren van Intelligente Snelheidsaanpassing (ISA). Allerhande initiatieven zijn opgestart in Europa om de effecten van ISA te onderzoeken. Zo heeft in Gent gedurende een jaar een ISA-trial plaatsgevonden met 37 voertuigen. Om de effecten van ISA op het snelheidsgedrag te onderzoeken is zowel een subjectief onderzoek, waarbij de perceptie van de bestuurders getest werd door middel van enquêtes, als een objectief onderzoek, waarbij geregistreerde snelheidsgegevens werden geanalyseerd, uitgevoerd. In het subjectieve onderzoek bevestigen de bestuurders dat door het gebruik van ISA het aantal snelheidsovertredingen aanzienlijk vermindert. Bovendien stellen de bestuurders dat de effecten groter zijn op wegen met een hogere snelheidslimiet zoals autosnelwegen dan op wegen met een lagere snelheidslimiet zoals een zone 30. Deze stelling wordt bevestigd door de objectieve analyse van de rijdata. Wel zijn de effecten veel minder uitgesproken dan wordt aangegeven in de enquêtes. Ook wordt het aantal gemaakte snelheidsovertredingen in de enquêtes aanzienlijk onderschat. (Author/publisher)

Request publication

17 + 3 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20051732 f18 ST (In: ST 20051732 [electronic version only])
Source

In: Duurzame mobiliteit : hot or not ? : 32ste Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS : bundeling van bijdragen aan het colloquium gehouden te Antwerpen, 24 en 25 november 2005, deel 6, p. 1879-1894, 4 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.