Draagvlak voor verblijfsduurheffing als maatregel voor behoud van de bereikbaarheid van binnensteden.

Author(s)
Jogems, A.-M. & Schouwenaar, T.
Year
Abstract

Het autoverkeer op wegen in het centrum van (grote) steden kampt steeds vaker met congestie. De verwachting is dat deze congestie in de toekomst zal toenemen als geen adequate maatregelen worden genomen. Verblijfsduurheffing kan zo’n maatregel zijn waarbij, voorafgaand aan de invoering ervan, veel aandacht moet worden besteed aan het creëren van draagvlak voor deze maatregel. De Nederlandse projecten ‘betaalstroken’ en ‘rekeningrijden’ hebben de noodzaak tot draagvlak nadrukkelijk aangetoond. Ook in het buitenland zijn ervaringen opgedaan zowel inzake verblijfsduurheffing als het creëren van draagvlak voor verblijfsduurheffing. Van belang voor het succesvol laten slagen van de invoering is inzicht te hebben in de actoren en hun belangen, belangrijke en invloedrijke actoren vooraf bij het project betrekken, de voors- en tegens inzichtelijk hebben, mogelijkheid hebben tot keuzes, alternatieven aanbieden, een communicatietraject opstarten. (Author/publisher)

Request publication

11 + 8 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20060784 zz ST (In: ST 20060784 CD-ROM)
Source

In: Verkeerskundige werkdagen 2003, Ede, juni 2003, 9 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.