Duurzaam stedelijk vervoer.

Author(s)
Janse, M.M. & Tempelman, E.
Year
Abstract

Duurzaamheid kan uiteengelegd worden in de dimensies: people, planet, profit. Voor een vervoersaanbod betekent dit dat het huidige en volgende generaties niet mag belasten met de negatieve effecten van het gebruik ervan, het een met een Life Cycle Assessment aantoonbaar minimaal aandeel in de milieugebruiksruimte inneemt, en het zowel op korte als lange termijn zakelijk te exploiteren is. Vergelijken we de auto en een peoplemover voor vervoerdiensten in het stedelijk gebied, dan lijkt de peoplemover een licht voordeel te behalen: toegankelijkheid en minder (parkeer)ruimtebeslag zijn qua people de duidelijkste aspecten; qua planet biedt de peoplemover en termen van energiegebruik en materiaalbeslag een wezenlijk voordeel ten opzichte van de auto; en qua profit is de winst afhankelijk van de wijze waarop de infrastructuur en het gebruik ervan worden gefinancierd. Voor de inpassing van peoplemovers in het integrale stedelijke vervoerssysteem zien we de winst voor peoplemovers in het voor- en natransport naar/van de opstappunten van het hoogwaardig openbaar vervoer. De peoplemover kan met kleinere voertuigen en met een hogere frequentie rijden dan regulier openbaar vervoer. Als we de prestaties van peoplemover en bus voor een verplaatsing in de stad vergelijken met de alternatieven lopen of fietsen, dan blijkt dat “automatisch vervoer” vanaf 1,8 km een alternatief kan bieden voor een wandeling en vanaf 7 km voor een rit op de fiets. “Vervoer met chauffeur” `loont´ pas vanaf 3 km voor de wandelaar en vanaf 10 km voor de fietser. De voordelen van een peoplemover voor de consument tellen op tot drie: kortere wachttijden vanwege hogere frequenties; een betere deur-tot-deur bediening vanwege kleinere vervoerseenheden; en de mogelijkheid om, door de peoplemover het voor- en natransport te laten organiseren, stamlijnen op te waarderen tot hoogwaardig openbaar vervoer. De kansen om in het uitdijend stedelijkgebied het collectief vervoer een kwaliteitsimpuls te geven en klassieke stedelijke functies als economische en sociale attractiviteit voor een groter stadsoppervlak toegankelijk te maken, biedt derhalve een ware uitdaging. Te meer daar de duurzaamheid van het stedelijk vervoer hiermee nog verbeterd worden kan ook. (Author/publisher)

Request publication

2 + 14 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20062173 d13 ST (In: ST 20062173 [electronic version only])
Source

In: Samenwerken is topsport : 33ste Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS : bundeling van bijdragen aan het colloquium gehouden te Amsterdam, 23 en 24 november 2006, deel 4, p. 1113-1128, 20 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.