Duurzaam transport en verkeersveiligheid : transportbeleidsinitiatieven en hun mogelijke impact op verkeersveiligheid.

Author(s)
Vermote, L.
Year
Abstract

English title: Sustainable transport and traffic safety : transport policy initiatives and their possible impact on traffic safety. The leading transportation mode is not sustainable. Individual motorised transport causes congestion and emissions, which puts pressure on environment, economical welfare and quality of life. Reducing congestion and emissions must prevent global climate change, air pollution and loss of productive time. More individual car use results in increasing car accidents. Developing sustainable transport alternatives is of crucial importance in the modal shift and improvement of traffic safety. This paper discusses policy implementations for sustainable transport alternatives and their possible impact on traffic safety. A qualitative approach explores congestion-reducing measures in the Netherlands, France, Germany and United Kingdom and their possible link with traffic safety. An exploration of these policy measures results in recommendations for the Flemish transport policy. Four categories of congestion reducing strategies are discussed for the four countries. Each category policy initiatives have a significant effect on transport sustainability and traffic safety. Initiatives that reduce the need for transportation, contribute to sustainable transport and sustainable traffic safety. The Flemish government must integrate sustainable spatial planning with transport alternatives. Furthermore, a completion of teleworking is urgently required. (Author/publisher) Dutch abstract: De dominante transportmodus is niet duurzaam. Toenemend individueel gemotoriseerd transport leidt tot congestie en emissies, die op hun beurt druk veroorzaken op het leefmilieu, de economische welvaart en de levenskwaliteit. Het terugschroeven van deze congestie- en emissie problematiek moet negatieve gevolgen als klimaatsverandering, luchtvervuiling en verliesuren tegengaan. Bovendien resulteert stijgend individueel wagengebruik in toenemende verkeersonveiligheid. Het ontwikkelen van duurzame transportalternatieven is daarom essentieel in de modale verschuiving en het tegengaan van het aantal verkeersongevallen. Deze paper richt zich op duurzame transportalternatieven vanuit een beleidsmatige invalshoek en hun mogelijk effect op de verkeersveiligheid. Een kwalitatieve studie gaat op zoek naar congestie reducerende strategieën in Nederland, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk en hun mogelijk relatie met ongevallen. Het overzicht van deze beleidsmaatregelen dient als indicatie om aanbevelingen voor het Vlaamse mobiliteitsbeleid te formuleren. De resultaten bespreken vier categorieën congestie reducerende strategieën in vier landen. Elke categorie beleidsmaatregelen oefent een effect op transportduurzaamheid en verkeersveiligheid uit. Beleidsmaatregelen die de verplaatsingsbehoefte reduceren hebben een heel duurzame impact op zowel transport als verkeersveiligheid. De Vlaamse overheid dient zich te richten op een concrete invulling van duurzame transportplanning en ruimtelijke ordening. Overigens dient ze alternatieven, zoals telewerken, te onderzoeken en aan te moedigen. (Author/publisher)

Request publication

3 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20111419 ST [electronic version only]
Source

Diepenbeek, Steunpunt Mobiliteit & Openbare Werken, Spoor Verkeersveiligheid, 2009, 69 p., ref.; Rapportnummer RA-MOW-2009-016

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.