Duurzaam-veilig in rurale gebieden

Author(s)
Minnen, J. van
Year
Bij de toepassing van het concept `duurzaam-veilig' in rurale gebieden wordt men geconfronteerd met problemen die ten dele specifiek zijn voor deze gebieden. Die specifieke problemen hebben bijvoorbeeld te maken met de aard van de wegenstructuur, de omvang en spreiding van de bevolking en de bebouwing en soms ook met toeristisch verkeer. Rijkswaterstaat heeft de SWOV opdracht verleend onderzoek te verrichten naar deze problematiek, waarbij niet alleen de optimalisering van de infrastructuur maar ook diverse andere aspecten aan de orde gesteld dienden te worden, zoals gedragsbeïnvloedende maatregelen en voorzieningen voor het openbaar vervoer. In eerste instantie is nagegaan wat de typische problemen zijn, waarbij onder meer is gelet op de ervaringen met `duurzaam-veilig'-plannen voor enkele proefgebieden. Voor de aanpak van de infrastructuur wordt uitgegaan van de voor `duurzaam-veilig' gebruikelijke categorisering en optimalisering van het wegennetwerk, zowel voor het auto- als fietsverkeer. Voor de specifieke problemen, die grotendeels het gevolg zijn van het relatief veel voorkomen van lange en smalle wegen met lage intensiteiten, worden oplossingen aangedragen. Ook wordt nagegaan hoe zonder al te ingrijpende maatregelen voorzieningen getroffen kunnen worden voor het bestemmingsverkeer dat geen gebruik mag maken van gebiedsontsluitingswegen. Wat de ontsluiting van kernen betreft is onderzocht wanneer en in welke mate ook binnen de bebouwde kom ontsluitingswegen nodig zijn. Bij het onderwerp `snelheidsbeheersing' wordt de aanpak door middel van infrastructurele maatregelen zoals rotondes en drempels en via handhaving en voorlichting besproken. Ook wordt aandacht besteed aan toekomstige mogelijkheden door middel van snelheidsbegrenzers. Tot slot wordt een aantal conclusies geformuleerd waaruit blijkt dat ook voor rurale gebieden geschikte oplossingen mogelijk zijn voor de invoering van een duurzaam-veilig verkeers- en vervoerssysteem
Sustainable, safe traffic in rural areas When applying the concept of `sustainable safe' traffic in rural areas, one is confronted by problems which are in part unique to these locations. These specific problems relate, for example, to the nature of the road structure, the size and distribution of the population and the built up areas and sometimes also to tourist traffic. The Department of Public Works has asked the SWOV to study this problem, whereby not only the optimization of the infrastructure should be examined, but also various other aspects such as measures to influence behaviour and facilities for public transport. The first step was to define the typical problems, where the experiences with `sustainable safe' plans for several pilot areas were also considered. With regard to the approach for the infrastructure, the standard `sustainable safe' classification and optimization of the road network, both for motorized and cycle traffic, was used as a basis. Solutions are proposed for those problems specific to rural areas which largely result from the relatively high incidence of long and narrow roads with low intensities of use. It is also considered how provisions can be made - without employing excessively radical measures - to cater to local traffic which is not able to use the regional distribution roads. With regard to distribution roads for the core areas, this report investigates when, and to what degree, distribution roads are also required inside the built up area. For the subject of `speed control', an approach by means of infrastructural measures, such as roundabouts and traffic humps and via police enforcement and information campaigns is discussed. Future possibilities of speed control devices are also considered. Finally, a number of conclusions are formulated which demonstrate that suitable solutions are also feasible for rural areas to enable the introduction of a sustainable, safe traffic and transport system
Report number
R-94-83
Pages
28 + 9
Publisher
SWOV, Leidschendam

SWOV publication

This is a publication by SWOV, or that SWOV has contributed to.