Duurzaamheid in kosten-batenanalyses verkeer en vervoer : verkennende notitie.

Author(s)
Korteweg, J.A. & Rienstra, S.
Year
Abstract

Duurzaamheid sluit goed aan op de maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) van infrastructuurprojecten indien bij de invulling van duurzaamheid uit wordt gegaan van het brede welvaartsbegrip. Dat is één van de conclusies die het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) trekt in de verkennende notitie 'Duurzaamheid in kosten-batenanalyses verkeer en vervoer'. Deze invulling van duurzaamheid betekent dat niet alleen gekeken wordt naar klimaat, milieu en veiligheid, maar ook naar financiële en economische aspecten. In de praktijk wordt er een groot aantal indicatoren gebruikt om duurzaamheid 'te meten'. Deze indicatoren komen allemaal terug in de MKBA, expliciet (bijvoorbeeld emissies en verkeersveiligheid) of impliciet via in geld uitgedrukte reistijdwinsten (bijvoorbeeld ontsluiting van voorzieningen en regio's). Het doel van deze verkennende notitie is antwoord te geven op de vraag van de duurzaamheidscoördinator van het ministerie van Verkeer en Waterstaat (VenW). Deze heeft het Kennisinstituut Mobiliteitsbeleid (KiM) gevraagd een verkennende notitie te schrijven over de vraag in hoeverre MKBA's van infrastructuurprojecten aansluiten bij het duurzaamheidsbegrip. (Author/publisher) English title: Sustainability in traffic and transport cost-benefit analyses. English abstract: Sustainability is a fitting subject for Social Cost-Benefit Analyses (SCBA) of infrastructure projects, if the definition of sustainably is assumed to encompass the wider social welfare concept. This is one of the conclusions of the KiM Netherlands Institute for Transport Policy Analysis’ exploratory study, ‘Sustainability in traffic and transport cost-benefit analyses’. This definition of sustainability means that not only are climate, environment and safety examined, but also financial and economic aspects. In practice, many indicators are used ‘to measure’ sustainability, and all these indicators are found in the SCBA, explicitly (for example emissions and traffic safety) or implicitly via the journey time gains (for example creating access to facilities and regions), as expressed in monetary terms. This exploratory study aims to provide answers to the questions posed by the Ministry of Transport, Public Works and Water Management’s sustainability coordinator, who requested that KiM draft an exploratory study based on the question of to what extent infrastructure project SCBAs correspond to the concept of sustainability. (Author/publisher)

Publication

Library number
20101591 ST [electronic version only]
Source

Den Haag, Ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM), Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid KiM, 2010, 34 p., 19 ref.; Beleidsnota

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.