Dynamische maximumsnelheden : evaluatie praktijkproeven.

Author(s)
Polderdijk, S. (eindred.)
Year
Abstract

Een alternatief voor vaste maximumsnelheden zijn dynamische maximumsnelheden. Onder een dynamische maximumsnelheid verstaan we een maximumsnelheid die tijdelijk en afwijkend van de permanente maximumsnelheid wordt ingesteld afhankelijk van actuele verkeers- en omgevingsgerelateerde omstandigheden. Hiermee wordt beoogd de verkeersveiligheid te vergroten, de doorstroming te verbeteren, de milieubelasting te beperken of de acceptatie bij weggebruikers te verhogen. Ook kunnen combinaties van deze doelstellingen worden nagestreefd. Om meer kennis op te doen over dynamische maximumsnelheden is het project “Dynamax” uitgevoerd. Op de A1, A12 en A58 zijn praktijkproeven gehouden met verschillende toepassingen van Dynamische maximumsnelheden. De effecten op de doorstroming, de verkeersveiligheid de luchtkwaliteit en de geluidbelasting zijn onderzocht. Tevens zijn de effecten op het gedrag van de weggebruiker en het draagvlak van de weggebruiker voor dynamische maximumsnelheden onderzocht. Dit document heeft tot doel de bevindingen van het project “Dynamax” in een integrale rapportage te presenteren. (Author/publisher)

Publication

Library number
20110548 ST [electronic version only]
Source

Delft, Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Dienst Verkeer en Scheepvaart DVS, 2010, 41 p., 12 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.