Economen baten en ingenieurs kosten.

Author(s)
Rosenberg, F.
Year
Abstract

In het afgelopen decennium is veel aandacht besteed aan het uitvoeren van betere evaluatie studies van infrastructurele projecten ter ondersteuning van het beleid. Dit is gebeurt aan de hand van maatschappelijke kosten-batenanalyses in het kader van de OEI leidraad. Daarbij is veel aandacht besteed aan een consistente aanpak waarbij alle effecten worden meegenomen en dubbeltellingen worden voorkomen. Met name is aandacht besteed aan een goede onderbouwing van de berekening van de baten. Veel minder aandacht is besteed aan een verbetering van de kosten berekeningen. Dit terwijl in het verleden juist is gebleken dat kostenoverschrijdingen zo groot en frequent waren en daarmee de beleidsondersteuning onderuit haalden. Toch is er wel degelijk kennis over kostenoverschrijdingen. Met name de ingenieurs wereld heeft zich beziggehouden met de oorzaken en manieren van beheersing van kosten. Er wordt echter door economen in de KBA wereld nog te weinig gebruik gemaakt van deze kennis. Soms lijkt het wel of de MKBA bestaat uit economen baten en ingenieurskosten die verder weinig met elkaar communiceren. In deze paper geef ik aan dat het fenomeen kostenoverschrijding hardnekkig is en als zodanig moet worden meegenomen in de MKBA’s. Verder geef ik aan op welke wijze verbeteringen van de kosteninschattingen in de MKBA tot stand kan komen. (Author/publisher)

Request publication

13 + 4 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20062173 c13 ST (In: ST 20062173 [electronic version only])
Source

In: Samenwerken is topsport : 33ste Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS : bundeling van bijdragen aan het colloquium gehouden te Amsterdam, 23 en 24 november 2006, deel 3, p. 789-799, 7 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.