Economische effecten van verkeermaatregelen.

Author(s)
Scheerder, G. & Gosselt, J.
Year
Abstract

De domeinen van verkeer en vervoer en van economie zijn tot elkaar veroordeeld. In de ruimtelijke planning is samenwerking noodzakelijk voor een goede afstemming tussen beide domeinen, maar dat gaat lang niet altijd van harte. Nogal eens staat de relatie op gespannen voet. Spanningen komen tot uitdrukking bij de invoering van verkeersmaatregelen. Vanuit economisch perspectief worden beoogde verkeersmaatregelen overwegend wantrouwend beoordeeld. Uit onderzoek blijkt echter dat in gebieden waar verkeersmaatregelen zijn doorgevoerd, economische effecten zowel positief als negatief uit te kunnen pakken. Het gebrek aan inzicht in de mogelijke economische consequenties van de beoogde verkeersmaatregelen en een effectieve communicatie daarvan, ligt naar onze mening (te) vaak ten grondslag aan onrust en negatieve perceptie. Uit veelvuldig en herhaald (koopstromen)onderzoek is veel bekend over het relatieve belang van bereikbaarheid op het functioneren van centrumgebieden. Effecten van verkeersmaatregelen zijn afhankelijk van de aard en omvang van winkel- en voorzieningenclusters en van de nabijheid van concurrerende aanbieders, zoals blijkt uit ‘ex post’ onderzoek. Maar waarom niet de data van het onderzoek gebruiken voor een ‘ex ante’ benadering? Uitspraken over de te verwachten invloed zijn immers zeer bruikbaar in de keuze voor, en de inpassing van verkeersmaatregelen. Uit deze behoefte is de ontwikkeling van het Koopstromenmodel voortgekomen. Het Koopstromenmodel is ontwikkeld om koop- en bezoekgedrag te voorspellen. Het model is gevoed met data uit onderzoek naar koop- en bezoekgedrag onder consumenten in Nederland. Het model wordt ingezet om de effecten op koopgedrag te analyseren bij veranderingen in centrumgebieden zoals gewijzigde bereikbaarheid. De uitkomsten van het model geven een nauwkeurig beeld van de effecten van gewijzigd koop- en bezoekgedrag in economische parameters als de omzet in één of meerdere centrumgebieden, het aantal bezoekers en de vloerproductiviteit. Zoals blijkt uit praktijkvoorbeelden lopen plannen voor verandering van de verkeerstructuur nogal eens averij op door gebrek aan samenwerking en communicatie. Ons inziens is inzicht in de effecten van verkeersmaatregelen de manier om partijen bij elkaar brengen en mogelijkheden te bieden om meer draagvlak te creëren voor een gezamenlijke aanpak. Negatieve effecten kunnen aanleiding zijn voor bijstelling van de plannen of compenserende maatregelen. Positieve effecten bieden kansen en moeten extern gecommuniceerd worden. (Author/publisher)

Request publication

10 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20062173 c14 ST (In: ST 20062173 [electronic version only])
Source

In: Samenwerken is topsport : 33ste Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS : bundeling van bijdragen aan het colloquium gehouden te Amsterdam, 23 en 24 november 2006, deel 3, p. 801-814, 23 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.