Een beslissingsmodel voor beleidsmaatregelen. Bijdrage Congresverslag Intertraffic 74, Internationaal Congres over Verkeerstechniek "Beheerst Verkeer", Amsterdam, 15 en 16 mei 1974, blz. 3 t/m 56 (incl. 3 Bijlagen), RAI, Amsterdam, 1974.

Author(s)
Flury, F.C.
Year
Abstract

Beslissingen over activiteiten, zowel in het persoonlijke vlak als in het bedrijfsleven en bij de overheid, kunnen worden opgevat als de uitkomst van een keuzeproces met betrekking tot een verzameling mogelijkheden (activiteiten, projecten, maatregelen etc.). Voor zover consequenties van de beschouwde mogelijkheden te overzien zijn, kunnen deze in het keuzeproces betrokken worden. Zowel noodzakelijke inspanningen als te verwachten resultaten kunnen daarbij een rol spelen. Soms zijn deze consequenties objectief bepaald, gemeten, kwantitatief bekend. In andere gevallen zijn ze subjectief bepaald, geschat, kwalitatief gewaardeerd. Het heeft de laatste decennia niet ontbroken aan pogingen tot explicitering van het beslissingsproces en tot de ontwikkeling van beslissingsmodellen. Er bestaat een uitgebreide literatuur over toepassingen van dergelijke modellen in vele vakgebieden, ook met betrekking tot vervoer, verkeer en verkeersveiligheid. Vooral is veel aandacht besteed aan kosten-baten analyses. In feite is dit een boekhoudkundige benadering waarbij de problemen vooral schuilen in het geldelijk waarderen van verschijnselen, die geen aanwijsbare vaste handelswaarde hebben, maar die zodanige invloed op het welzijn kunnen hebben, dat ze tot de primaire doelstellingen van het beleid behoren. .In het bijzonder is dit het geval wanneer leven, gezondheid, ontplooiingsmogelijkheden, levensvreugde en vergelijkbare menselijke waarden in het geding zijn. Het is niet verwonderlijk dat juist in publicaties over kosten-baten analyse voor verkeersveiligheid dit probleem de nadruk krijgt. Een beslissingscriterium dat alleen de geldelijke consequenties van verkeersongevallen in rekening brengt wordt moeilijk verteerbaar bij de overweging dat juist de moeilijk kwantificeerbare factor van menselijk leed, veroorzaakt door fatale en letselongevallen, aan de bestrijding van de·verkeersonveiligheid zoveel gewicht heeft gegeven. De behoefte aan een doelmatige beslissingstechniek, die kan bijdragen tot een optimale bepaling van prioriteiten, is er niet minder om.

Publication

Library number
B 8275 [electronic version only] /71.3/73.1/
Source

Voorburg, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV, 1974, 32 p.; R-74-16

SWOV publication

This is a publication by SWOV, or that SWOV has contributed to.