Een theoretische verkenning van winkel reisgedrag.

Author(s)
Beynen de Hoog, P. van
Year
Abstract

Er bestaat een aantal dominante theorieën met betrekking tot reisgedrag. De keuze van gebruik van een bepaalde theorie hangt vaak samen met de opleiding, smaak en de achtergrond van de gebruiker van een theorie. Alle dominante theorieën kennen waardevolle componenten als het gaat om het bestuderen van winkel reisgedrag. Winkelen kan op verschillende wijzen worden gekarakteriseerd. Op de eerste plaats volgens zogenaamde ‘nutwaarden’ en ‘plezierwaarden’. Op de tweede plaats door een onderscheid naar ‘doelgericht winkelen’ en ‘rondwinkelen’. Op de derde plaats door een onderscheid naar soort aankopen: als dagelijkse noodzaak en niet als dagelijkse noodzaak. Er is een sterk relatie tussen deze karakteriseringen. Reisinformatie kan waardevol zijn met betrekking tot winkelen, maar dient in een minder ‘klassieke manier’ te worden gepresenteerd dan nu veelal het geval. Tijd-gerelateerde attributen van een winkelverplaatsing spelen een minder grote rol bij modaliteitskeuze, bestemmingskeuze en routekeuze. Een conceptueel model is ontwikkeld waarin verschillende componenten zijn geïntegreerd van de diverse theorieën rond reisgedrag. Dit conceptuele model vormt de basis voor verder empirisch onderzoek. (Author/publisher)

Request publication

7 + 6 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20062173 f6 ST (In: ST 20062173 [electronic version only])
Source

In: Samenwerken is topsport : 33ste Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS : bundeling van bijdragen aan het colloquium gehouden te Amsterdam, 23 en 24 november 2006, deel 6, p. 1633-1652, 50 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.