Evaluaties maken duidelijk dat panelen met Multimodale Reisinformatie langs de weg nauwelijks leiden tot meer gebruik van openbaar vervoer (eventueel in combinatie met een P+R). De redenen hiervan worden inzichtelijk met behulp van een van de informatieverwerkingstheorieën van McGuire. Volgens de theorie kan informatie alleen tot gedragsverandering leiden als de weggebruiker zes informatieverwerkingsstadia allemaal succesvol afrondt. Te weinig aandacht voor het ontwerp en keuzeprocessen van de weggebruiker voorkomt dat stadia succesvol afgerond worden. Met als gevolg het uitblijven van gedragsverandering. Daardoor lijkt er maar weinig positiefs te melden over Multimodale Reisinformatie. Dat is schijn: het model geeft juist inzicht waar kansen liggen en toont aan dat reisinformatie een onmisbare, maar niet voldoende voorwaarde is voor gedragsverandering. Dit vraagt om een geheel andere benadering dan tot nu toe gevolgd is bij projecten met Multimodale Reisinformatie. (Author/publisher)
Abstract