Eerst bouwen, dan beprijzen? Dan is het nu tijd voor beprijzen!

Author(s)
Ploeger, J.
Year
Abstract

In deze discussie bijdrage wordt betoogd dat Nederland zijn wegenbouw beleid behoorlijk goed op orde heeft. Het bouwprogramma, zoals dat was voorzien in het SVV-2 uit 1991 is (gemeten in rijstrooklengte) ruimschoots uitgevoerd. Er zijn weliswaar wat minder auto(snel)wegen op nieuwe tracés aangelegd maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de verbreding van bestaande wegen. Bijna twee keer zo veel wegen zijn verbreed dan was voorzien. In het integrale verkeersbeleid was ook steeds prijsbeleid als component opgenomen, maar om politieke reden in het laatste Regeerakkoord geschrapt. Dat is onverstandig, want prijsbeleid leidt tot grote welvaart verhogende effecten. Nu aangetoond is dat het bouwprogramma op stoom ligt en de files afnemen moet een discussie over prijsbeleid opnieuw worden gestart. Het recente SER energieakkoord over vermindering van de uitstoot van broeikasgassen geeft voldoende opening voor deze discussie. (Author/publisher)

Request publication

1 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20131856 vv ST [electronic version only]
Source

In: Nationaal verkeerskundecongres 2013, Brabanthallen, ’s-Hertogenbosch, 6 november 2013 : papers en presentaties, 5 p., 4 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.