In 2004 werd als pilot in Purmerend de eerste schoolzones van Nederland ingericht. Deze zones waren voorzien van opvallende wegmarkeringen en een speciaal ontworpen schoolzonebord. Dit met de bedoeling de automobilisten op een gebiedsontsluitingsweg bij een school langzamer (30 km/uur) en defensiever te laten rijden. Na evaluatie met voor- en nametingen en enquêtes bleken de schoolzones bleken erg succesvol. In Purmerend is de gemeente doorgegaan om samen met SOAB en de scholen schoolomgevingen veiliger te maken. In 2008 bleek in verband met de vele oversteekbegwegingen het bij Brede School Zichthof zeer wenselijk om ook op de Van Osweg een schoolzone aan te leggen. Aangezien er op de Van Osweg de verkeersintensiteiten veel hoger zijn dan op de wegen waar in Purmerend tot nu toe schoolzones waren aangelegd en er veel verkeer langs rijdt zonder enige binding met de school of de wijk is besloten om deze schoolzone met dynamische bebording uit te voeren. Deze borden geven alleen een snelheidsbeperking op de haal- en brengtijden. De schoolzone functioneert nog te kort voor een uitgebreide evaluatie, maar de scholen zijn positief over hun eerste ervaringen met de dynamische schoolzone. (Author/publisher)
Abstract