Effecten Europees mobiliteitspakket voor de Nederlandse wegtransportsector. Rapport in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Author(s)
ECORYS
Year
Abstract

Dit rapport presenteert de resultaten van een onderzoek naar de effecten van het Mobiliteitspakket van de Europese Commissie (EC, gepubliceerd 31 mei 2017). De EC heeft voorstellen gedaan op het gebied van het functioneren van de Interne markt (cabotage, vergunninggrens, aanpak postbusbedrijven en de verhuurmarkt van vrachtvoertuigen), op het verbeteren van de Sociale dimensie (detachering, rij- en rusttijen en gebruik tachograaf) en op Beprijzing en duurzaamheid (aanpassing van de Eurovignetrichtlijn, een gewijzigde grondslag van tarieven, het monitoren van CO2, elektronische tolheffing en grensoverschrijdende gegevens uitwisseling). Het onderzoek is vanwege de beperkt beschikbare tijd uitgevoerd door gebruik te maken van informatie uit bestaande studies in binnen- en buitenland, impact assessments uitgevoerd door de EC en interviews met stakeholders. Dit betekent dat geen aanvullend onderzoek is uitgevoerd en niet op alle onderdelen vergaande conclusies getrokken kunnen worden. De voorstellen zijn beoordeeld op vijf type effecten: voor (i) de wegtransportsector (werkgevers en werknemers met name in het Midden- en Kleinbedrijf (MKB)), (ii) de concurrentiekracht en (iii) werkgelegenheid voor de Nederlandse wegtransportsector, alsmede (iv) effecten voor tolwegen in Nederland en (v) voor Nederlandse gebruikers van tolwegen in het buitenland. De eindconclusie is dat het Mobiliteitspakket zowel positieve als negatieve effecten en in zijn geheel vooral negatieve effecten heeft voor het deel van de Nederlandse wegtransportsector dat actief is op de binnenlandse vervoermarkt. Dit laatste is belangrijk omdat driekwart van het totale goederenwegvervoer in Nederland binnenlands vervoer betreft. Deze negatieve effecten treffen vooral het MKB omdat vrijwel de gehele Nederlandse sector goederenwegvervoer tot het MKB behoort. De overwegende reden voor het negatieve effect is de vergrote mogelijkheid voor cabotage in Nederland door buitenlandse bedrijven in combinatie met de transportkostenverschillen met de overige landen in de EU (waaronder loonkosten). (Author/publisher)

Request publication

5 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20180104 ST [electronic version only]
Source

Rotterdam, ECORYS, 2017, 94 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.