Effecten van belonen in Spitsmijden 2 : hoe verleid je automobilisten ?

Author(s)
Samenwerkingsverband Spitsmijden
Year
Abstract

Het rapport ‘Effecten van belonen in Spitsmijden 2’ is een uitgave van het samenwerkingsverband Spitsmijden. Dit rapport geeft een overzicht van de opzet, organisatie en belangrijkste resultaten van de vervolgproef Spitsmijden. De samenstellers kijken daarbij hoe deelnemers hun reisgedrag aanpassen, zowel in tijd en ruimte als met betrekking tot vervoerswijzen. Belangrijke vraag daarbij is of de gedragsaanpassingen aanhouden tijdens de volledige duur van de proef. In hoofdstuk 2 wordt de opzet en organisatie van de proef beschreven. Daarbij wordt ook ingegaan op de belangrijkste persoonskenmerken van de deelnemers versus de niet-deelnemers. In hoofdstuk 3 wordt de impact van de beloning op het mobiliteitsgedrag van de deelnemers beschreven. Hoofdstuk 4 biedt een bondige beschrijving van een selectie van externe welvaartseffecten. In hoofdstuk 5 wordt een samenvatting gegeven van de proefopzet en de belangrijkste resultaten van de proef Spitsmijden in het openbaar vervoer. In hoofdstuk 6 wordt de onderzoeksmethode naar het effect van belonen op verplaatsingsgedrag beschreven, de context waarbinnen dit gebeurt en de randvoorwaarden. In hoofdstuk 7, ten slotte, wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste conclusies en aanbevelingen voor vervolgonderzoek. (Author/publisher)

Request publication

1 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20110134 ST [electronic version only]
Source

Leidschendam, Samenwerkingsverband Spitsmijden, 2009, 42 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.