Effecten van fysieke verkeersveiligheidsmaatregelen op 80 en 100 km/h wegen : een inventarisatie naar beschikbare data.

Author(s)
Goudappel Coffeng (samenst.) & Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV) (eindred.)
Year
Abstract

Het belang van het effectonderzoek van fysieke verkeersveiligheidsvoorzieningen op 80 (en 100) km-wegen is benoemd in het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2008-2020 en het Actieprogramma 2011-2012. De N-wegen krijgen bijzondere aandacht in het Strategisch Plan. Onevenredig vaak vinden juist op deze wegen ernstige ongevallen plaats. Inrichting is één van de instrumenten om de verkeersveiligheid te bevorderen. Om te weten welke specifieke inrichting nodig is, is er kennis nodig. Kennis ten behoeve van effectief beleid, ten behoeve van een doelmatige inzet van middelen en kennis voor onderbouwing, om draagvlak te verwerven bij bestuurders en weggebruikers. De kennisbehoefte is ook beschreven in het Actieprogramma 2011-2012 van het Strategisch Plan, en in het rapport Duurzaam Veilig van theorie naar praktijk (SWOV, 2010). Hier ligt een verantwoordelijkheid bij de betreffende wegbeheerders: Rijkswaterstaat (beheerder van 800 km N-weg) en de provincies (samen bijna 8.000 km N-weg). In deze inventarisatie is de mogelijkheid om die kennis te verwerven onderzocht. Gebleken is dat het uitvoeren van onderzoek naar de effectiviteit van verkeersveiligheidsvoorzieningen op dit moment nog zeer beperkt is. (Author/publisher)

Request publication

9 + 8 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20110731 ST [electronic version only]
Source

Utrecht, Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV), 2011, 36 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.