Effecten van infrastructurele verkeersveiligheidsmaatregelen : effectiviteit van de zichtbaarheid van snelheidscontroles op autosnelwegen : internationale literatuurstudie.

Author(s)
Van Geirt, F.
Year
Abstract

Effects of infrastructural traffic safety measures: effect of visible speed control on motorways : International literature review. In this literature review, the effect of the visibility of speed controls on the number of injury accidents and the average speed on motorways is investigated. Since the number of studies on motorways is very limited, this study is extended to roads with speed limits from 80 to 120 km/h. Visible (overt) speed controls come with varied results. As well negative as positive results are found. The effect varies from a decrease of -38% to an increase of +50% on the number of injury accidents. The invisible controls give better results. The effect varies from a decrease of -10% to a decrease of -70% on the number of injury accidents. The average speed decreases with - 1.6 to -2.8 km/h on the complete investigation area, controlled and uncontrolled sections. A broad public support is achieved with publicity campaigns before and during the speed controls. On roads with speed limits from 80 – 120 km/h, the best results are found with invisible systems of a mixture of visible and invisible controls. The speed controls always have to be implemented together with clear publicity campaigns. (Author/publisher) The report is available at: http://www.steunpuntverkeersveiligheid.be/nl/modules/publications/store… Nederlandse samenvatting: In dit rapport wordt de effectiviteit van de zichtbaarheid van snelheidscontroles op letselongevallen en gemiddelde snelheid op autosnelwegen onderzocht aan de hand van een internationale literatuurstudie. Gezien de beperktheid van studies op autosnelwegen werd de studie uitgebreid naar stroomwegen met snelheidsregimes van 80 tot 120 km/u. Zichtbare snelheidscontroles geven uiteenlopende resultaten. Soms worden negatieve effecten gevonden, in andere studies positieve effecten. De gevonden effectiviteiten variëren van -38% vermindering tot +50% toename in het aantal letselongevallen. De effectiviteiten voor onzichtbare snelheidscontroles geven betere cijfers. Effectiviteiten met een vermindering van -10% tot -70% van het aantal letselongevallen worden gevonden. De gemiddelde snelheden over het ganse onderzoeksgebied – zowel gecontroleerde als niet gecontroleerde segmenten – daalt met 1.6 tot 2.8 km/u. Een breed publieke draagvlak wordt bereikt door snelheidscontroles te laten samengaan met publiciteitscampagnes voor en tijdens de controles. Op wegen met een duidelijk stroomkarakter worden de beste resultaten gehaald met onzichtbare snelheidscontroles of met een combinatie van zichtbare en onzichtbare controles. De controles moeten altijd gepaard gaan met duidelijke publiciteitscampagnes. (Author/publisher) Dit rapport is beschikbaar op: http://www.steunpuntverkeersveiligheid.be/nl/modules/publications/store…

Request publication

8 + 12 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
C 35834 [electronic version only]
Source

Diepenbeek, Steunpunt Verkeersveiligheid, 2006, 28 p., 24 ref.; Rapportnummer RA-2006-86

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.