Effectief aansluiten : een onderzoek naar de effecten van schuine aansluitingen op de capaciteit en verkeersveiligheid van rotondes. Bachelor eindopdracht.

Author(s)
Klok, E.
Year
Abstract

Rotondes zijn er in vele soorten en maten. In Nederland zijn de meeste er echter vooral op gericht om de snelheid van de auto´s te minderen terwijl de capaciteit van ondergeschikt belang wordt geacht. De vraag is echter of we in Nederland niet te ver zijn doorgeslagen in het verkeersveiligheidsaspect. Daar komt nog bij dat het nog maar de vraag is of capaciteitsverhogende maatregelen ook een negatieve invloed hebben op de verkeersveiligheid van rotondes. Een van de ingrepen op de geometrie op een rotonde om de capaciteit te verhogen is het schuiner aansluiten van de zijwegen. De schuinte van een aansluiting komt in dit geval terug in de straal van de aansluitboog van de toerit. Er geldt dat hoe groter de straal, hoe schuiner de aansluiting is. Er zou moeten gelden dat door de hogere snelheid op schuinere aansluitingen en een vermindering van de hinder van het verkeer dat afslaat de capaciteit hoger is. Deze studie richt zich op de effecten van de schuinere aansluitingen op zowel de verkeersveiligheid als de capaciteit van rotondes. De bijbehorende doelstelling is: Het bepalen van de effecten van schuinere aansluitingen op de capaciteit en de verkeersveiligheid van rotondes. Om aan deze doelstelling te kunnen voldoen is er literatuuronderzoek gedaan, zijn er tellingen en metingen uitgevoerd en is er ook gebruik gemaakt van bestaande formules voor capaciteit en verkeersveiligheid. Ook is er een taakanalyse en een zichtanalyse uitgevoerd. (Author/publisher)

Request publication

11 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20080768 ST [electronic version only]
Source

Enschede, Universiteit Twente UT, Faculteit Construerende Technische Wetenschappen CTW, vakgroep Civiele Techniek, 2008, 78 p., 27 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.