Effectiviteit van onbemande camera's : een case study uit het stadsgewest Antwerpen.

Author(s)
Nuyts, E.
Year
Abstract

At the end of the year 2002 automatic cameras were installed at three road-axes in Antwerp, Belgium. The cameras recorded both red light and speed offences. In this report the effect of these cameras on the number of accidents is calculated. By using a comparison group, we corrected both for the general trend of the accidents in Antwerp, and for regression to the mean. To get a more general estimate of the effect of automatic cameras, the results of the three axes were grouped in a meta-analysis. Then we found a non-significant (P=0.079) decrease of -14% for all the accidents, including damage only accidents. The confidence interval equalled [-27%, +1%]. For accidents with injured or deadly injured victims, a significant decrease of -27%, [ -43%, -7%] was found. The calculations showed that the regression to the mean hardly influenced the final results. But without correcting for the general trend of traffic accidents, the effect of automatic cameras would have been overestimated with ± 10%. For each of the three road-axes, the relative reduction of the accidents with victims is larger than the reduction of all accidents. Hence, automatic cameras are more effective to avoid the more serious accidents. The data of Antwerp did not allow a conclusion concerning spill-over effects. (Author/publisher) Nederlandse samenvatting: Einde 2002 werden onbemande camera’s geplaatst op drie assen in de stad Antwerpen. Deze camera’s registreren zowel roodlicht als snelheidsovertredingen. In dit rapport berekenen we het effect van de onbemande camera’s op het aantal ongevallen. Door het gebruik van een vergelijkingsgroep werd in de berekening gecorrigeerd voor de algemene trend van de verkeersongevallen en voor regressie naar het gemiddelde. De resultaten van de drie assen werden in een meta-analyse samen genomen om een algemenere, en dus beter extrapoleerbare schatting te maken van de effectiviteit van onbemande camera’s. In de meta-analyse vinden we voor alle ongevallen, inclusief die met enkel materiële schade, een net niet significante daling (P=0.079) van -14%. Het betrouwbaarheidsinterval bedraagt [-27%, +1%]. Voor ongevallen met doden of gewonden vinden we een significante daling van -27%, [ -43%, -7%]. Uit de berekening bleek dat de regressie naar het gemiddelde nauwelijks invloed had op het eindresultaat. Maar zonder correctie van de algemene trend zou het effect van de onbemande camera’s met ± 10% overschat zijn. Voor elk van de locaties is de geschatte daling van de ongevallen met doden en gewonden groter dan de daling van alle ongevallen (inclusief enkel materiële schade). Onbemande camera’s zijn dus effectiever voor ernstige ongevallen dan voor de ongevallen met materiële schade. De data van Antwerpen laten niet toe om uitspraken te doen over mogelijke halo-effecten van onbemande camera’s. (Author/publisher) The report is available at: http://www.steunpuntverkeersveiligheid.be/nl/modules/publications/store…

Request publication

2 + 16 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
C 34376 [electronic version only]
Source

Diepenbeek, Steunpunt Verkeersveiligheid, 2004, 35 p., 36 ref.; Rapportnummer RA-2004-46

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.