Effectiviteit van verkeersmaatregelen : snelheidsverlaging van 90km/h naar 70 km/h op gewestwegen : resultaten uit Vlaanderen.

Author(s)
Geirt, F. van & Nuyts, E.
Year
Abstract

In this study, the effect is calculated of a speed limit change from 90 to 70 km/h on Flemish roads. The accident data is gathered within the police regions. The effects are calculated with the software CESaM. The study is made for all accidents and only injury accidents. When the dispersion factor based on the accidents of the comparison group is used, no effect can be calculated since the dispersion factor is negative. In second instance analyses are made with fixed dispersion factors, varying from 0 to infinity. In all calculations, we find half of the roads with an increase and half of the roads with a decrease of the number of accidents. In the most probable situation (dispersion factor = 0,37) we find not significant increases of the number of accidents by 6% (all accidents) and 8% (only injury). When the comparison group is less important in the calculations (dispersion factor = 8), we find not significant effects of 0,90 (all accidents) and 0,96 (only injury). So, a small decrease of the number of accidents, but statistically not significant. The only significant meta-analysis is found for all accidents with the usage of a dispersion factor = 0. In that case we find an increase in the number of accidents by 47%, which is statistically significant. A dispersion factor = 0 actually means that the research location is less important in the calculations, so this situation is highly implausible. When we do not use a comparison group, and thus make no correction for regression to the mean and the trend, we find not significant increases of the number of accidents of 26% (all accidents) and 19% (only injury). Based on the available data for this study we do not find a common trend for the effect of a speed limit change from 90 to 70 km/h on Flemish roads. Further research is appropriate. (Author/publisher) Nederlandse samenvatting: In deze studie wordt de effectiviteit berekend van een snelheidsverlaging van 90 naar 70 km/u op Vlaamse gewestwegen. Hiervoor wordt een beroep gedaan op informatie en ongevallengegevens verkregen uit een aantal Limburgse politiezones. De effectiviteiten worden berekend met behulp van het softwarepakket CESaM. De studie wordt eerst uitgevoerd voor alle ongevallen en daarna enkel voor letselongevallen. Een effectiviteitberekening waarbij de dispersiefactor afgeleid wordt uit de gebruikte vergelijkingsgroep geeft geen resultaten. De analyses zijn ongeldig ten gevolge van een negatieve dispersiefactor. In tweede instantie wordt een analyse uitgevoerd met een manueel ingevoerde dispersiefactor die gevarieerd wordt van 0 tot oneindig. In alle berekeningen vinden we steeds bij ongeveer de helft van de wegen een stijging, en bij de andere helft een daling. In de meest waarschijnlijke situatie (dispersiefactor = 0,37) vinden we niet-significante stijgingen van 6% voor alle ongevallen en van 8% voor de letselongevallen. In het geval waar we de vergelijkingsgroep het minst laten meespelen in de berekening van de effectiviteiten (dispersiefactor = 8), vinden we niet-statistisch significante effectiviteitindices van 0,90 (alle ongevallen) en 0,96 (letselongevallen). Op het eerste gezicht een daling van het aantal ongevallen; echter onbeslist aangezien niet statistisch significant. Het enige statistisch significant resultaat is de meta-analyse van de onderzoekslocaties met alle ongevallen en een dispersiefactor 0. Het resultaat van deze meta-analyse is een toename met 47% van het totale aantal ongevallen na de invoering van een snelheidswijziging van 90 naar 70 km/u. Een dispersiefactor met waarde 0 wil echter zeggen dat vooral de vergelijkingsgroep de doorslag geeft in de berekeningen en de voorgeschiedenis van de onderzoekslocaties genegeerd wordt. Dit is een zeer onwaarschijnlijke situatie. Als we niet gebruik maken van een vergelijkingsgroep, en dus niet corrigeren voor regressie naar het gemiddelde en de trend, vinden we op basis van een gewone voor-na studie niet-significante stijgingen van 26% voor het totaal aantal ongevallen en 19% voor het aantal letselongevallen. Op basis van voor deze studie beschikbare data kunnen we geen algemene trend geven van de effectiviteit van een snelheidsverlaging van 90 naar 70 km/u op Vlaamse gewestwegen. Verder onderzoek wordt aanbevolen. (Author/publisher) The report is available at: http://www.steunpuntverkeersveiligheid.be/nl/modules/publications/store…

Request publication

2 + 11 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
C 37505 [electronic version only]
Source

Diepenbeek, Steunpunt Verkeersveiligheid, 2006, 34 p., 26 ref.; Rapportnummer RA-2006-97

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.