Effectmeting regioplannen 2005 – landelijke rapportage. In opdracht van het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie BVOM.

Author(s)
Bassant, M. Hermans, J. & Zandvliet, R.
Year
Abstract

In 1997 is het Ministerie van Justitie in samenwerking met de regiokorpsen van de politie en het regionale OM gestart met de intensivering van de verkeershandhaving op vijf speerpunten, waarvan er vier zijn gericht op de automobilist: alcohol, autogordels, snelheid en rood licht. De handhaving is uitgewerkt in projecten die gestructureerd zijn in regioplannen. Het uiteindelijke doel van de regioplannen is het teweeg brengen van positieve gedragsveranderingen bij de automobilist. Deze moeten uiteindelijk leiden tot een verbetering van de verkeersveiligheid. Ten behoeve van de optimalisering van de regioplannen wordt periodiek onderzoek gedaan naar de beleving van verkeersveiligheid door automobilisten. Het eerste onderzoek (de nulmeting) heeft in 1999 plaatsgevonden in 10 regio’s: Brabant Zuidoost, Drenthe, Friesland, Gooi en Vechtstreek, IJsselland, Kennemerland, Rotterdam Rijnmond, Twente, Utrecht en Zeeland. In de daarop volgende jaren is het aantal deelnemende regio’s gestaag uitgebreid. In 2002 is voor het eerst gemeten in alle 25 politieregio’s. De doelstelling van het onderzoek is het verkrijgen van inzicht in het effect van de intensivering van de handhaving op het nalevingsgedrag in de deelnemende regio's. Onderwerpen waar derhalve aandacht aan wordt besteed in het onderzoek, zijn het gedrag van automobilisten, het draagvlak voor de geldende regels, de bekendheid met controles op de naleving, het draagvlak voor de huidige controles, het draagvlak voor uitbreiding van het huidige aantal controles, de perceptie van de pakkans en de perceptie van het risico van overtredingen voor de verkeersveiligheid. Dit rapport bestaat uit drie hoofdstukken: 1 Een beschrijving van de huidige situatie op landelijk niveau; 2 Een beschrijving van de ontwikkelingen in het totaal van de 10 regio’s (zie boven) waar de metingen al sinds 1999 plaatsvinden; 3 Een verdieping van de uitkomsten, waarbij wordt ingegaan op verbanden tussen de onderzochte variabelen en ‘daderprofielen. In de eerste twee hoofdstukken zijn afzonderlijke paragrafen gewijd aan de volgende onderwerpen: ??Medeautomobilisten; ??Snelheid; ??Autogordels; ??Rood licht; ??Alcohol. Met het oog op het uiteindelijke doel van de regioplannen beginnen de paragrafen over snelheid, autogordels, rood licht en alcohol elk met het gedrag van de automobilist aangaande deze onderwerpen. Vervolgens wordt er ingegaan op een aantal variabelen die mogelijk van invloed zijn op dit gedrag. Achterin het rapport zijn twee bijlagen opgenomen met hierin de onderzoeksverantwoording en de gebruikte vragenlijst. De bijlage die apart ingebonden bij dit rapport wordt geleverd, gaat voor elk van de 25 politieregio’s afzonderlijk in op ontwikkelingen binnen de regio en afwijkingen van het landelijk gemiddelde. (Author/publisher)

Request publication

1 + 7 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20080220 ST [electronic version only]
Source

Amsterdam, TNS NIPO, 2006, 75 p. + bijlagen; E1760

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.