Effectmeting regioplannen (perceptieonderzoek) : landelijke rapportage 2007. In opdracht van het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie BVOM.

Author(s)
Scheltes, W. & Veld, N. in 't
Year
Abstract

Het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (kortweg het BVOM) heeft zich ten doel gesteld om – samen met regionale politiekorpsen, het KLPD en het lokaal OM – het toezicht op de speerpunten helm, gordel, rood licht, alcohol en snelheid (kortweg “helm-gras”) te intensiveren. Dit proces is eind 90’er jaren in gang gezet en moet leiden tot een positieve gedragsverandering bij verkeersdeelnemers, hetgeen uiteindelijk de verkeersveiligheid ten goede zal komen. Het voorliggende rapport is gebaseerd op onderzoek onder automobilisten in alle politieregio’s. De aandacht gaat hier daarom uit naar de speerpunten gordel, rood licht, alcohol en snelheid (“gras”). In de afgelopen jaren is het onderzoek steeds uitgevoerd via telefonische interviews. Belangrijk is dat geconstateerde gedragsveranderingen in 2007 niet een gevolg zijn van bijvoorbeeld wijzigingen in de meetopzet. Een trendbreuk moet daarom voorkomen worden. Om die reden is ervoor gekozen de vraagformulering niet te wijzigen en het onderzoek wederom via telefonische enquêtering uit te voeren. Vanwege de actualiteit zijn aan de vragenlijst enkele korte vragen toegevoegd. En om dezelfde reden zijn enkele vragen geschrapt. In bijlage 1 is een overzicht van de gestelde vragen opgenomen. Het onderzoek heeft als doelstelling inzicht te verkrijgen in het effect van toezichtintensivering op het nalevinggedrag en de verkeersveiligheid, alsook de bewustwordingtoename door communicatie en media aandacht. In het onderzoek hebben wij daarom aandacht besteed aan: • het rijgedrag van automobilisten; • het draagvlak voor de bestaande regels; • de bekendheid met controles en het draagvlak voor uitbreiding ervan; • de perceptie van de pakkans; • en de perceptie van de ongevalrisico’s. (Author/publisher)

Request publication

6 + 4 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20080218 ST [electronic version only]
Source

Rijswijk, NEA, 2008, 106 p.; Kenmerk R20070296/30755000/WSC/MDU

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.