Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidde besluitvorming voor over de invoering van een vrachtwagenheffing. Om de besluitvorming te ondersteunen heeft zij een consortium bestaande uit MuConsult, 4Cast en Significance gevraagd onderzoek te doen naar de brede maatschappelijke effecten van de invoering van zo’n vrachtwagenheffing. De centrale onderzoeksvraag van het onderzoek luidt: Wat zijn de brede effecten van een vrachtwagenheffing voor vrachtverkeer en hoe hangt dit af van de inrichting van de maatregel ? Uit het onderzoek blijkt dat een vrachtwagenheffing effect heeft op het vervoer en verkeer en daarmee ook de congestie, emissies en veiligheid beïnvloedt. Hoe groot deze effecten zijn, verschilt per heffingsvariant (tarief en wegennet) en hangt af van het economische groeiscenario. Het is dan ook belangrijk de hoogte en vorm van de heffing zorgvuldig te ontwerpen. De mate waarin de effecten zullen optreden, hangt overigens mede af van de wijze waarop de compensatiemaatregelen (terugsluis) worden uitgewerkt. (Author/publisher)
Abstract